Inhoudsopgave
INHOUDSOPGAVE
Inleiding
Deel 1 Het nut van spellen in de les
1 Leren in gezelschapsspellen5
1.1 Kennisspellen 5
1.2 Oefenspellen 6
1.3 Begripsspellen 6
1.4 Verkennende spellen 7
1.5 Verschillende leerdoelen 7
1.6 Reflectie 8
2 Spellen en lessen 9
2.1 Het spel als docent 9
2.2 Game-elementen in een les verwerken 13
2.3 Reflectie 20
3 Gamification 21
3.1 Inleiding 21
3.2 Gamification-model 23
3.3 Gamification en Flip the Classroom 26
3.4 Reflectie 27
4 Intuïtief leren met spellen 29
4.1 Waarom educatieve spellen? 30
4.2 Spellen en intuïtie 31
4.3 Reflectie 37
5 Vier soorten educatieve spellen 39
5.1 Kennisspellen 39
5.2 Oefenspellen 41
5.3 Begripsspellen 46
5.4 Verkennende spellen 50
5.5 Reflectie 62
6 Een spel inbedden in de les 63
6.1 De gamecirkel 64
6.2 De leercirkel 65
6.3 Het SGLM 66
6.4 Verschillende routes door het SGLM 67
6.5 Reflectie 71
7 Een educatief spel beoordelen 73
7.1 Bestaande spellen gebruiken 73
7.2 Een spel beoordelen 74
7.3 Zelfde spel, verschillende leerdoelen 76
7.4 Drie perspectieven 77
Deel 2 Spellen ontwerpen voor de les
8 Gamification ontwerpen 83
8.1 Gamification-model 84
8.2 DULVAFT 86
8.3 Kersen op de taart 90
8.4 Reflectie 92
9 Een kennisspel ontwerpen 93
9.1 Gamification-model 93
9.2 DULVAFT 94
9.3 Kersen op de taart 97
9.4 Extra kersen 98
9.5 Testen 99
9.6 Reflectie 104
10 Een oefenspel ontwerpen 105
10.1 Stappenplan 105
10.2 Leerdoel 106
10.3 Doen & ervaren 106
10.4 Didactisch raamwerk 107
10.5 Fun factor 108
10.6 Testen 113
10.7 Inbedding 117
10.8 Reflectie 120
11 Een begripsspel ontwerpen 123
11.1 Stappenplan 123
11.2 Leerdoel 124
11.3 Doen & ervaren 125
11.4 Didactisch raamwerk 126
11.5 Fun factor 128
11.6 Testen 132
11.7 Inbedding 133
11.8 Reflectie 135
12 Een verkennend spel ontwerpen 137
12.1 Stappenplan 137
12.2 Leerdoel: het gesprek 138
12.3 De context lokt het gesprek uit 139
12.4 Didactisch raamwerk 140
12.5 Fun factor 141
12.6 Testen 145
12.7 Inbedding 152
12.8 Reflectie 154
Bijlage: Kersen op de taart 155
Index 164
Bibliografie 168