Samenvatting
For English see below -- In supermarkten vechten tienduizenden voedingsproducten dagelijks om onze aandacht. Het is een wonder dat we er schijnbaar moeiteloos in slagen om onze eigen keuzes te maken uit het overweldigende aanbod. Ontwerpers spelen hierbij een cruciale rol. Zij 'verpakken' voedingsmiddelen en veranderen deze in producten die ons aanspreken, informeren en verleiden. De ontwerper is de onmisbare bemiddelaar tussen de producent en ons, de consument. Als heelmeesters van de vervreemding verzinnen vormgevers verhalen, scheppen ze illusies en droombeelden. Food is fictie plaatst die verhalen in de context van de opkomst van de voedselindustrie en het denken over de toekomst van het eten. Van vroege reclame voor klassieke merken als Van Houten en Van Nelle, tot foodporno, astronautenvoer en gastrofysica. Aan de hand van historisch en hedendaags beeldmateriaal toont dit boek ook hoe de taal van de ontwerper zich voegt naar de tijdgeest, gebruik maakt van stereotypen en vooroordelen, of anticipeert op maatschappelijke veranderingen. -- On a daily basis, tens of thousands of food products fight for our attention In supermarkets. It’s a miracle that we seem to effortlessly choose what we want from the overwhelming supply. Designers play a crucial role in this. They ‘package’ food and change it into products that appeal, inform and seduce us. The designer is the indispensable mediator between the producer and us, the consumer. As artisans of alienation, designers make up stories, create illusions and dream images. Food Is Fiction places these stories in the context of the rise of the food industry and contemplating the future of food. From early advertising for classic brands such as Van Houten and Van Nelle, to food pornography, astronaut food and gastrophysics. On the basis of historical and contemporary visual material, this book also shows how the designer’s language conforms to the spirit of the times, uses stereotypes and prejudices, or anticipates social changes.