Samenvatting
Een motiverende en praktische aanpak van schrijfonderwijs voor po/vo. Gericht op grip op proces en monitoring door de leraar, eigenaarschap bij de leerling en beoordeling van zowel product als proces.
Schrijven is een essentiële vaardigheid in het taalonderwijs. Daarnaast bevordert schrijfvaardigheid dieper leren en draagt het bij aan persoonsvorming. Goed schrijfonderwijs is dus van groot belang. Maar je schrijfonderwijs effectief vormgeven is nog best een zoektocht. Focus op het schrijfproces biedt uitkomst met een heldere en motiverende aanpak voor eigentijds schrijfonderwijs, voor po en vo. Het laat je zien hoe je je leerlingen door vijf fasen begeleidt van oriëntatie tot publicatie. En heel belangrijk: het toont hoe je leerlingen tijdens dit schrijfproces motiveert en eigenaarschap geeft. Door deze aanpak krijgen leerlingen inzicht in hun eigen schrijfproces en zijn ze steeds beter in staat langere en complexe teksten te schrijven. Daarnaast versterkt het ervaren van eigenaarschap tijdens dit proces hun zelfregulerend vermogen. Met dit praktische boek in de hand kun je je schrijfonderwijs effectief inrichten, niet alleen voor taal/ Nederlands, ook voor integratie met andere vakken en i.s.m. vakdocenten. Alle ingrediënten komen langs, bijvoorbeeld hoe je tot een betekenisvolle en doelgerichte schrijfopdracht komt, heldere te zetten stappen en een diversiteit aan werkvormen. Ook biedt de auteur handvatten voor feedback, monitoring en beoordeling van zowel het schrijfproces als het schrijfproduct. Veel voorbeelden en handige werkdocumenten helpen je op weg. Schrijfonderwijs vraagt om een procesgerichte didactiek. Focus op het schrijfproces is het praktische basisboek dat je hiervoor een heldere en eigentijdse aanpak biedt. Die aanpak richt zich op grip op het proces voor de leraar en eigenaarschap van het eigen schrijfproces voor de leerling. Over de auteur: Els Loman werkt als adviseur, trainer en coach bij CPS. Els ondersteunt besturen, scholen en leraren po en vo bij het verbeteren van onderwijskwaliteit. Zij denkt en werkt integraal en verbindt daarbij onderwijspraktijk, theorie en beleid. Haar expertise: ontwikkelen van taalbeleid en schoolontwikkeling, (vreemde) taaldidactiek, taalgericht vakonderwijs, leercoach, persoonlijk leiderschap en 7Habits Covey. Zij deed onderzoek naar jongeren met ADHD binnen de context van het onderwijs, ontwikkelde samen met collega’s Ken je Kwaliteiten, (jeugd)kwaliteitenspel en publiceerde eerder o.a. over differentiëren en taal. Voordat zij bij CPS kwam, werkte zij als docente Frans in het voortgezet onderwijs.