Samenvatting
Sinds 10-10-10 is het Koninkrijk ‘anders’ geworden omdat Curaçao en St. Maarten daarbinnen de status aparte hebben gekregen, zoals Aruba die al had, en omdat de overige drie eilanden – Bonaire, St. Eustatius en Saba (de BES) – onderdeel van Nederland zijn geworden: Caribisch Nederland. Die nieuwe status verschaft de BES niettemin een geheel eigen juridisch stelsel. Dat geldt ook voor de fiscale regelgeving. Naast eigen lokale belastingen geldt er een stelsel van rijksbelastingen, dat afwijkt van de Nederlandse fiscale regels. De uitvoering daarvan geschiedt niettemin door de Nederlandse Belastingdienst.
Sinds 10-10-10 is het Koninkrijk ‘anders’ geworden omdat Curaçao en St. Maarten daarbinnen de status aparte hebben gekregen, zoals Aruba die al had, en omdat de overige drie eilanden – Bonaire, St. Eustatius en Saba (de BES) – onderdeel van Nederland zijn geworden: Caribisch Nederland. Die nieuwe status verschaft de BES niettemin een geheel eigen juridisch stelsel. Dat geldt ook voor de fiscale regelgeving. Naast eigen lokale belastingen geldt er een stelsel van rijksbelastingen, dat afwijkt van de Nederlandse fiscale regels. De uitvoering daarvan geschiedt niettemin door de Nederlandse Belastingdienst. In dit boek wordt ingegaan op het volledige fiscale stelsel zoals dat op de BES sinds 1 januari 2011 geldt, de wisselwerking met het Nederlandse belastingstelsel en de internationale fiscale aspecten. Daarnaast hebben we in dit boek de fiscale stelsels van de andere landen van het Caribische deel van het Koninkrijk opgenomen. In beginsel zijn die stelsels niet gewijzigd sinds de nieuwe status. Niettemin vinden ook hier geleidelijk aan duidelijke ontwikkelingen plaats die tot veranderingen leiden. In de eerste druk van dit boek hebben we aan deze fiscale stelsels geen aandacht geschonken. Ingaande de tweede druk is dat wel gebeurd en is aan elk van de fiscale stelsels van Aruba, Curaçao en St. Maarten (ACS) een hoofdstuk gewijd. Daarnaast is uitvoerig ingegaan op de formeelrechtelijke aspecten van de belastingheffing op de BES en op de ACS. Mr. J. Adeler is verbonden aan OrangeTree Tax Consultants in Rotterdam en St. Maarten. Hij is onder andere geruime tijd werkzaam geweest op Curaçao en heeft diverse publicaties op zijn naam staan over het fiscale Antilliaanse stelsel en het BES-stelsel. Mr. D. Beeks is als Trade Compliance manager verbonden aan Shell en adviseert wereldwijd over internationale handelsvraagstukken. Prof.dr. P. Kavelaars is hoogleraar Fiscale Economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, was van 2016-2020 buitengewoon hoogleraar fiscaal recht en economie aan de University of Curaçao, was van 1989 tot 2019 directeur van het Wetenschappelijk Bureau van Deloitte Belastingadviseurs te Rotterdam. Momenteel is hij of counsel bij Deloitte Hij heeft vele publicaties op zijn naam staan op diverse fiscale gebieden. Mr. J. Lopez Ramirez is tot medio 2012, als directeur douane en directeur fiscale zaken, werkzaam geweest bij het Ministerie van Financiën van de Nederlandse Antillen en vervolgens van Curaçao. Sindsdien is hij managing partner en partner tax bij Deloitte Dutch Caribbean. Van 2014 tot medio 2015 heeft hij als interim directeur douane Aruba de modernisering aldaar geleid. Vanaf 2018 is hij lid van de RvC van de Centrale Bank van Curaçao en Sint Maarten waarvan hij sedert augustus 2021 tevens fungerend voorzitter is.