Samenvatting
Hoe komt een film tot stand? Wat is daarvoor nodig, en wie speelt daarbij welke rol? Hoe bereikt een film een zo groot mogelijk publiek? Wat wordt er verdiend met speelfilm, documentaire en televisiedrama in Nederland? Wie krijgt daarvan welk deel? 'Films produceren' geeft antwoord op deze en andere vragen, en biedt daarmee een helder inzicht in de professionele filmwereld.
Een speelfilm is het resultaat van de samenwerking tussen een groot aantal professionals. Dat geldt ook voor documentaire, animatie en televisiedrama. De producent is hierbij de spin in het web: hij creëert de ideale omstandigheden voor iedere film waaraan hij zich heeft verbonden. Hij is een cultureel ondernemer die van vele markten thuis moet zijn in een uiterst dynamisch speelveld: tussen de machtige concurrentie van Hollywood en de uitdagingen van een klein Nederlands afzetgebied. 'Films produceren' kiest dan ook de producent als vertrekpunt om de filmpraktijk te beschrijven.
'Films produceren' is de geheel herziene tweede editie van het boek 'De Filmproducent' dat in 2008 verscheen en gebruikt wordt in de filmsector en op diverse opleidingen. In dit nieuwe boek komen film- en televisieprofessionals aan het woord, die openhartig hun visie op de beroepspraktijk delen. Voor iedereen die meer wil weten van de complexe wereld van filmproductie, filmdistributie en filmexploitatie in Nederland is dit helder geschreven handboek onontbeerlijk.
Carolien Croon werkt sinds 2007 als adviseur in de cultuur- en mediasector. Zij voert opdrachten uit voor musea, omroepen, fondsen en festivals via haar eigen bedrijf Hôtel des Muses. Daarvoor was zij directeur van de NVS, de vereniging van speelfilmproducenten (tegenwoordig: FPN). Stienette Bosklopper is speelfilmproducent. Haar bedrijf Circe Films produceert arthousefilms, onder meer van Nanouk Leopold. Met haar films is Bosklopper doorgedrongen tot de selectie van gerenommeerde festivals zoals die van Berlijn, Cannes en Toronto.