Samenvatting
Ferrara is het vervolg op de bestseller Ventoux. Vijf jaar later zien we de vrienden Bart, Joost, David en André terug, vijftigers inmiddels. We bevinden ons in Ferrara, de fietsstad in het noorden van Italië, waar de renaissance nog altijd voelbaar is. Daar gaan de vier op zoek naar nieuw perspectief in hun leven. Maar ongecompliceerd wil het bestaan ook in Ferrara niet worden. Barts dochter Anna neemt een besluit waar hij niet blij van wordt (complicatie 1), een padellone in de Podelta is meer dan zomaar een oude vishut (complicatie 2) en onsterfelijkheid blijkt een illusie (complicatie 3). Een roman over loyaliteit, het noodlot, humor als reddingsboei en de onverbrekelijke band tussen vader en dochter. Filmproducent Keyfilm werkt samen met regisseur Nicole van Kilsdonk en Bert Wagendorp aan een filmversie van Ferrara. . OVER DE SCHRIJVER De romans van Bert Wagendorp hebben de vaart van een journalistiek verhaal en de gelaagdheid van een literaire vertelling. Hij gebruikt thrillerachtige elementen die dwingen tot doorlezen en wisselt hilarische scènes moeiteloos af met serieuze beschouwingen en prikkelende dialogen. Sinds 2006 schrijft hij driemaal per week een nieuwscolumn in de Volkskrant. Zijn eerste roman De proloog verscheen in 1995. In 2005 schreef hij de verhalenbundel De dubbele schaar. Het grote succes volgde in 2013 met Ventoux, dat werd verkozen tot Boek van de Maand in het tv-programma DWDD. Het werd vertaald in het Noors, Deens, Frans, Engels, Spaans en Duits, zal in 2019 verschijnen in de Verenigde Staten, en er werden wereldwijd al meer dan tweehonderdduizend exemplaren verkocht. Ventoux werd succesvol verfilmd. In 2016 verscheen de novelle Een zaterdagmiddag, en in 2017 kwam de roman Masser Brock uit, die zich afspeelt in de wereld van de journalistiek. Bert Wagendorp is een geboren verteller – zijn liefde voor de verhalende kracht van de Amerikaanse literatuur klinkt door in al zijn boeken. BERT WAGENDORP OVER ZIJN SCHRIJVEN ‘Wanneer ik begin aan een boek, heb ik geen idee waarheen het me zal voeren. Het verhaal sleept me mee en brengt me op plekken waarvan ik het bestaan niet eens vermoedde. Ik gebruik thema’s die me fascineren. In Ventoux en Ferrara zijn dat de vriendschap en de onbegrensde loyaliteit tussen mannen, het verstrijken van de tijd en de zegenende of vernietigende invloed van de liefde. Ik put uit mijn eigen ervaringen: ik kende de Ventoux en de Provence heel goed en kom er vaak. Dat geldt ook voor Ferrara, het decor van mijn nieuwe boek. Het is een stad waar het verleden je op elke straathoek aanstaart en waar ze van die heerlijke cappellacci di zucca maken.’