Samenvatting
Professionals en managers creëren waarde in hun dagelijkse praktijken. Voor klanten, collega s, de organisatie en zichzelf. Om die waarde te vergroten hebben ze elkaar hard nodig, soms tegen wil en dank. De expeditie naar waarde voert naar klanten, belanghebbenden, professionele hot spots en andere inspiratiebronnen. Ontdekken van waarde geeft richting en kracht. Vrije keuze voor (niet) veranderen is de springplank: aarzelingen en ambities, denken en doen komen samen in het coproduceren van de toekomst. Dit proefschrift doet verslag van een wetenschappelijke ontdekkingstocht. Een analyse van strategische veranderprojecten en wetenschappelijke literatuur onthult Waarom managers en andere professionals graag leren, maar niet van elkaar. Archetypische faalscenario s én kernprincipes bij strategievorming. Een nieuwe theorie over strategisch leren met emotie als beslissende factor. Een beproefde methode voor strategisch vernieuwen met werkprincipes voor: leiderschap strategieteam procesinrichting interventies verbinding met alle professionals en belanghebbenden De expeditie naar waarde onderscheidt zich van de bestaande strategische ontdekkingsmethoden door: Een consequente oriëntatie op (im)materiële waardecreatie, inclusief voor professionals. Gecombineerd benutten van vier leer- en verandermotoren: rationeel én emotioneel, individueel én collectief. Een uitgekiende combinatie van leiden en leren. Voordelen van bestaande aanpakken combineren, zoals: aandachtig waarnemen en toekomst cocreëren klein- en grootschalige interventies intensiteit en ontspanning procesregie en zelforganisatie moeten en willen