€ 14,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

EVEN DENKEN 2016

Jan Rijkes • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Het boekje; ‘even denken’, is bedoeld om mensen bewust te maken van het denken. Het boekje behandeld; de taak, de functie en de aard van het denken. Ook ga ik, met de lezer, op zoek naar de oorsprong van het denken.
    Omdat iemand nadenkt, heeft het; 'denken', voor diegene, een betekenis, en een functie. Omdat iemand kan denken, heeft diegene een denkvermogen etc. Het; 'denken', zelf staat, als
    functie, met de eigenschappen ervan, hogere in rang dan enkel
    dat het; 'in dienst staat van de persoonlijkheid'. De kwaliteit; 'denken', is niet alleen; 'één van de menselijke functies'. Het; 'denken', is meer, dan alleen, dat het een functie heeft voor
    een persoon. Het boekje; 'EVEN DENKEN', gaat daar op in.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 145mm x 210mm
    Aantal pagina's : 163
    Uitgeverij : J. Rijkes
    ISBN : Niet bekend
    Datum publicatie : 12-2015
  • Inhoudsopgave
    Register blz

    1 Voorwoord 9

    2 Inleiding 12

    3 Theorie van meer materieel gerichte denkers 12

    4 Darwin als ontdekker van een werkend perpetuum

    mobile 20

    5 Verinnerlijking als leidraad 20

    6 De; 'evolutietheorie', haar principes overstijgen 21

    7 Het; 'weten', als motief en overstijgend principe 22

    8 Natuurlijke zelfreflectie 24

    9 Kringlopen als sjabloon in de evolutie 25

    10 De voortplantingskringloop als sjabloon 30

    11 Levenskwaliteiten verbeteren 33

    12 Levenskwaliteit en zelfreflectie 35

    13 Wetten van erfelijkheid 35

    14 De erfelijkheidswetten samengevat 36

    15 Mijn idee 37

    16 De oerknal 38

    17 Denken maakt wetenschap tot geloof en geloof tot

    wetenschap 40

    18 Het denken centraal 45

    19 Betekenis van de denkfunctie voor ons 46

    20 Uitleg van veel gebruikte begrippen 48

    21 Wat is objectiveren 48

    22 Voorbeeld 50

    23 Voorbeeld 53

    24 Idealen hebben en realiseren in de praktijk 54

    25 Objectiveren in de praktijk 55

    26 Idealen hebben en realiseren in de praktijk 60

    27 Mijn ideaal 62

    28 De aard van het denken in verhouding

    tot onderwijzing 63

    29 Waarnemen en waarneming 65

    30 Fysiek waarnemen 65

    31 Het begrip fysiek 66

    32 Waarnemen met de hersenen 67

    33 Vergelijking 68

    34 Denken met een kunstmatige bron 69

    35 Uiterlijk wetenschappelijk onderzoek, naast

    onderzoek vanuit de innerlijke waarneming 71

    36 Uitbreiding van het regulier wetenschappelijk

    terrein 72

    37 Verbeelden, verbeelding, voorstelling 79

    38 Het begrip ‘begrip’ 80

    38a Voorbeeld 80

    39 Begrip en idee 82

    40 denkactiviteit in de hersenen, oorzaak en gevolg 84

    41 Benadering van het denken als een ontstaan idee 85

    42 Het idee hersenen als vraag 88

    43 idee en toeval bij het ontstaan van de hersenen 88

    44 Dubbele betekenis van een idee 89

    45 Opkomend idee als fysieke waarneming 90

    46 Toeval naast de inhoud, oorsprong, en ontwikkeling

    van het idee 91

    47 De betekenis van toeval voor de evolutie 93

    48 DNA 94

    49 Evolutie door selectie vanuit toeval 98

    50 Natuurlijke selectie als innerlijke activiteit van de

    natuur 100

    51 Selectie en bewustzijn 101

    52 De kwaliteit denken, afmeten aan doelgerichtheid

    en slagingskansen 104

    53 van de norm; 'honderd procent toeval' afwijken 105

    54 Slagingskans als leidraad voor denkkwaliteit 108

    55 Schepping of toeval 109

    56 Consept 111

    57 Een duidelijke weergave van het uitwerkte idee

    ‘mens’ als motief. 113

    58 Denken als oorsprong kwaliteit 113

    59 Laatste ontwikkelingen in de natuur 125

    60 Erkenning en verinnerlijking als natuurproduct 126

    61 Ideeën als natuurproduct 127

    62 Ideeën in Wetmatigheden 129

    63 Waarom het denken, dat in de natuur zelf actief is,

    niet als een geestelijke kwaliteit, van een geestelijke

    oorsprong uit, erkent wordt. 131

    64 De natuur als één organisme 131

    65 De 'natuur' en de; 'wet van zelfbehoud' 135

    66 Eenheid als motief en evolutie eindpunt 137

    67 Fasen naar verinnerlijking 137

    68 Bewust-zijn als een 'natuurlijke' kwaliteit 142

    69 Bewuster worden als innerlijke kwaliteit 143

    70 Voorwaarden voor verinnerlijking van kwaliteiten ,
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 14,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



2-3 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

19. Betekenis van de denkfunctie voor ons

De wijsheid, het weten, het geweten, het inzicht en de kennis,
hebben hun oorsprong in God. Zij worden voor ons functioneel
doordat wij kunnen (na)denken. Met de gave om te kunnen
(na)denken zijn wij tot veel in staat:
- Denkend kunnen wij gericht; inzichten over ons leven
verwerven en dat van anderen.
- Een nieuw idee of inzicht, vanuit het denken, kan ons leven
veranderen.
- Door mijn denkvermogen kan ik mij erop richten hoe en of ik
moreel het juiste doe.
- Acties die later hinderlijke gevolgen voor mij of anderen
teweegbrengen kan ik nalaten.
- Met nieuwe weldoordachte inzichten, kan ik oude
(negatieve)gewoonten, omzetten, in (positieve) bewuste
gedragingen.
- Met het denken kan ik kiezen vanuit mijn hart, geloven, bidden,
mij bekeren, mijn zonden afleggen, een keuze voor Jezus maken
en tot geloof komen.
- Door waarnemingen en feiten te onderzoeken kunnen wij
denkend wetenschap bedrijven.
We hebben misschien al veel tijd besteed aan het volgen van
(gedrags-) regels. Wij vinden misschien, dat wij verplicht zijn, om
die regels na te leven. Daarom volgen wij die regels altijd en
onder alle omstandigheden. Voor een groot aantal regels is dat
terecht.
- Door gebeurtenissen, het lezen van een boek, door een gesprek
of een voordracht, waarover ik ook later nog eens nadenk, kan
nieuw inzicht ontstaan. Met dit inzicht kan een verandering
optreden in mijn benaderen van een situatie of een (gedrags-)
regel.
- Denkend leren wij de, door anderen uitgedachte en gevormde
regels, te doorzien. We leren om de, door anderen opgestelde
wetten, toe te passen op ons leven, naar ons eigen bereik en
inzicht.
- We kunnen een gedachte laten ontstaan aan de basis van ons
handelen.
- Wij vinden denkend oplossingen voor vraagstukken.
- Doordat ik kan denken, heb ik een enorme bron beschikbaar om
mij vrij, naar alle zijden van mijn bestaan, te ontplooien.
- Om ontwikkelingen naar alle levensgebieden te openen en doen
toenemen, is de denkfunctie een onmisbaar hulpmiddel.

20. Uitleg van veel gebruikte begrippen

In dit schrijven over de aard van het denken wordt gebruik
gemaakt van enkele lastige begrippen.
Met enige uitleg, kunnen deze begrippen beter begrepen worden.
De begrippen, die uitgelegd worden, komen in het schrijven
regelmatig terug.
Op enkele plaatsen in de tekst, zal ik een korte uitleg invoegen
van een veel gebruikt begrip.
Hieronder zal ik als eerste, het begrip; 'objectiveren', uitleggen.

21. Wat is objectiveren

Objectiveren is een term die de wetenschap gebruikt.
Tijdens het objectiveren in een onderzoek, blijf ik bij de
waarnemingen en de feiten. Tijdens het onderzoeken van een
object komen feiten naar voren. Met de feiten vorm ik de theorie.
De theorie wordt daarna door mij en in dit geval ook door de
lezer aan de alledaagse praktijk getoetst.
Het begrip; 'objectiveren', betekend in dit schrijven, dat ik, de
theorie beschrijf, van wat je direct kan zien, horen, proeven,
voelen, ruiken of op een andere manier direct kan waarnemen.
Om goed te; 'objectiveren', en de theorie samen met de lezer te
toetsen, beschrijf ik dus, wat een mens waarneemt met de
zintuigen. Zo, ontstaat een meest; 'objectieve beoordeling', van het
beschreven; 'object', dat wij waarnemen.
Ik beschrijf, bijvoorbeeld, de bijzondere kwaliteiten en de, soms,
typische, karakteristieke eigenschappen, van het; 'object'.
Dit; 'object', kan, bijvoorbeeld, een; 'zintuig', zijn, zoals het oor of
het oog. Ik beschrijf dan, de kwaliteiten en eigenschappen van
het oog of het oor. Daarnaast, beschrijf ik, de bijzondere opbouw
van het; 'zintuig', zoals deze is afgestemd, op de functie, van het
oog of het oor.
Ook de vele relaties van het; 'object', beschrijf ik.
Het oog, bijvoorbeeld, heeft een relatie met waarneembare
kwaliteiten, zoals met de kwaliteit; 'licht'. Het oor, heeft een relatie
met geluid, maar ook met de lucht. De lucht draagt het geluid
vanuit de geluidsbron naar de omgeving. Ook, draagt de lucht het
geluid, langs de oorschelp, naar binnen, in het oor.
De; 'beoordeling' van het; 'object' en de; 'relaties', van het; 'object',
beschrijf ik; 'objectief'.
Deze beschrijving komt dan niet meer, enkel en alleen maar
voort, uit; mijn persoonlijke meningen of mijn persoonlijke
beleving.
Tijdens het; objectiveren', ontstaan waarnemingen en feiten bij
het;'object', dat ik waarneem. Zo kan ik ook meerdere; 'objecten',
tegelijk, in hun samenhang beschrijven.
Voor de inhoud van dit schrijven ga ik iets verder. Ik heb mijzelf
toegestaan om het begrip; ‘objectiveren’, iets uitgebreider te
gebruiken. Ik betrek bijvoorbeeld ook het denken, als een; 'object',
bij wat ik wel en niet kan waarnemen ×
SERVICE
Contact
 
Vragen