Samenvatting
Helpt docenten bij het begeleiden van praktijkgericht onderzoek en studenten bij de uitvoering van hun onderzoekHelpt bij het bespreekbaar maken van ethische dilemma's bij onderzoek in de praktijkBiedt informatie over dilemma's rondom beoordelen van (afstudeer)werk, big data en de wet- en regelgevingMet veel voorbeelden en tips uit de onderzoeks- en onderwijspraktijk
Dit boek heeft als doel onderzoekers in de praktijk, en met name begeleiders van onderzoek in de praktijk op het hbo en daarbuiten, een handreiking te bieden om ethische dilemma’s waar te nemen en bespreekbaar te maken. Onderzoek in de praktijk is al lastig op zich, het goed herkennen, omgaan met en begeleiden van situaties die ethische vragen oproepen, die gaan over wat goed, wenselijk en verantwoord onderzoek is, maken het onderzoek nog lastiger.
Aan de hand van verschillende fases van het onderzoek (vanaf het eerste idee tot en met de rapportage) worden verschillende ethische vraagstukken besproken. Deze vraagstukken gaan vaak over de afweging hoe het belang van de (individuele) deelnemer opweegt tegen het belang van de kennisontwikkeling door middel va het onderzoek of het belang van de onderzoeker. Maar ook: wat te doen met vertrouwelijke informatie, of de wensen van de opdrachtgever, hoe de resultaten eerlijk gepresenteerd kunnen worden en vele andere vraagstukken. Deze worden alle geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk. Daarnaast wordt specifiek ingegaan op dilemma’s rondom beoordelen van (afstudeer)werk, de nieuwe technologische mogelijkheden van dataverzameling (big data), en de wet- en regelgeving.