Fragment
Om Ervaar-Anders te begrijpen is de methode-gebonden kennis nodig. Pas wanneer de begeleider daar inzicht in heeft kan hij gaan werken met de methode.
De ‘stel-je-voor-cirkels’ zijn 42 cirkels ter grootte van een A4’tje, met daarop afbeeldingen en kernwoorden om processen en gesprekken met de cliënt en zijn omgeving visueel te ondersteunen.
Je kunt de cirkels zien als een manier van communiceren. Ze vormen een taal die snel herkenbaar is voor cliënten en daardoor voor hen aanvoelt als een veilige communicatiemethode.
Deze cirkels helpen de begeleider om praktijksituaties duidelijk, overzichtelijk en tastbaar te maken.
De methode Ervaar-Anders wordt op deze manier gevisualiseerd. De cirkels zijn weliswaar een hulpmiddel, maar zijn heel prominent in alle processen aanwezig. Ze vormen het hart van de methode.
De opbouw en de beschrijving van die cirkels zijn als volgt:
1. Praktijkvoorbeeld
Ieder onderdeel begint met een of meer praktijkvoorbeelden, waarin de lezer herkenning kan vinden.
2. Visie Ervaar-Anders
Vanuit de visie wordt inzicht gegeven in de praktijksituatie. Het koppelen van het weten (waar praten we nu feitelijk over), de visualisatie (zich een voorstelling maken vanuit de eigen ervaring), de herkenning en het antwoord op de vraag ‘hoe of wat kunnen we nu anders doen’ (visie van Ervaar-Anders), zorgen voor een continu herhalen, waarin voor de cliënt, de omgeving en de begeleider een structuur zichtbaar gaat worden: de methode Ervaar-Anders.
3. Grondgedachte
Alle 42 onderdelen worden afgesloten met een grondgedachte. In de grondgedachte stellen we de cliënt centraal in zijn ontwikkeling.
×