Samenvatting
'En de drummers waren vrouwen' gaat over een begraven en vergeten aspect van het spirituele erfgoed van vrouwen. Layne Redmond neemt ons mee naar de oorsprong en de geschiedenis van de framedrum. Deze werd als ritueel instrument gebruikt in grotten en later in de tempels van de eerste nederzettingen van onder meer het Oude Europa. In die tijd werd de aarde als Godin vereerd en het waren de vrouwen die de rituelen en ceremoniƫn leidden. Het ritme van hun drum hielp hen als sjamanen en priesteressen de trancestaat te bereiken. Tot de val van het Romeinse Rijk bleef het drummen een krachtig middel voor versterking van de gemeenschapsband en voor individuele transformatie. Aan de hand van onder meer mythen, archeologische vondsten en geschiedschrijving laat Layne Redmond de kracht van de godinnenculturen zien en de plaats van de muziek daarin. Ze legt de oude vrouwelijke ritmetradities bloot en daarnaast beschrijft ze de - inmiddels wetenschappelijk bewezen - effecten van het ritme op ziel, geest en lichaam. Al decennia helpt Layne Redmond vrouwen zich bewust te worden van de spirituele geschiedenis van het ritme en hoe zij door drummen individuele en culturele heling en transformatie kunnen bewerkstelligen. Mede dankzij haar claimen steeds meer vrouwen hun oorspronkelijke geboorterecht.