Samenvatting
'De ruimte als pedagoog'. Dit begrip is bekend geworden door de Reggio Emilia-pedagogiek. Kinderen zijn leergierig en spontaan. Dat ervaren pedagogisch medewerkers in de kinderopvang iedere dag. Door een goed doordachte inrichting en bewust gekozen spelmateriaal kan de groepsruimte kinderen inspireren en uitdagen tot leerervaringen en creatief spel.
In 'Leven en leren met kinderen' staan handreikingen voor het inrichten van een kindercentrum. Pictogrammen en fotos in de ruimte kunnen een instrument zijn om de nieuwsgierigheid van de kinderen te prikkelen en ze op een andere manier samen te laten spelen. Daarnaast is er aandacht voor het gebruik van natuurlijke spelmaterialen en de zogenoemde open-eindmaterialen.
Kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en bsos die zich aangesproken voelen door de Reggio Emilia-pedagogiek, zullen in dit unieke fotoboek veel praktische ideeën vinden.
Het boek is in de Verenigde Staten met veel enthousiasme ontvangen. Ook Annet Weterings, pedagoge en schrijfster, was zeer enthousiast over dit Amerikaanse boek en vertaalde het om het in haar cursussen te kunnen gebruiken. Deze vertaling, aangevuld met adviezen van de Triodus-pedagogen Annet Waage en Marieke Grijpink, is een waardevolle aanvulling op de bestaande vakliteratuur voor de Nederlandse kinderopvang.