Samenvatting
Het is een fundamentele verantwoordelijkheid van elke basisschool dat alle kinderen de school na groep 8 als goede le-zers verlaten, zeker in de 'kenniseconomie' van de 21e eeuw. Het is daarom zorgelijk dat zo'n 25% van de kinderen aan het eind van groep 8 geen goede lezer is. In dit boek stelt Dr. K.Vernooy dat scholen dat percentage kunnen verlagen tot 5% als zij evidence-based leesonderwijs realiseren. Dat wil zeggen dat scholen werken volgens methoden waar-van wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat deze effectief zijn. Op basis van onderzoeksresultaten ontkracht Vernooy in dit boek een aantal veel voorkomende misvat-tingen en mythen over leren lezen, maar geeft hij vooral aan hoe scholen leesproblemen bij risicokinderen kunnen voorkomen en de leesresultaten van zwakke lezers kunnen verbeteren. Het wordt duidelijk dat de deskundigheid van de leerkracht hierbij van cruciale betekenis is.
Dr. Kees Vernooy is als specialist op onder andere het gebied van taal/leesonder-wijs verbonden aan CPS onderwijsontwikkeling en advies in Amersfoort. Hij was als zodanig betrokken bij verschillende bekende leesverbeteringsprojecten, zoals het ZWALUW-project, het ELLO-project, het BOV-interventieproject, het LISBO- en VLOT-project voor het speciaal onderwijs en het HARD-project voor kinderen met hardnekkige leesproblemen. Momen-teel is hij wetenschappelijk projectleider van het EL2-project, dat tot doel heeft kinderen in het speciaal ba-sisonderwijs beter te leren lezen. Begin 2006 ontving Vernooy de BVOA-award voor beste onderwijsadvi-seur van Nederland.