Samenvatting
Over de handschriftvaardigheid van Nederlandse basisschoolleerlingen zijn weinig recente cijfers bekend, maar uit de praktijk komen duidelijke signalen naar voren dat leerlingen steeds slechter schrijven. Dit is een probleem, omdat het handschrift van belang is voor het leren lezen, spellen, rekenen en het opbouwen van algemene kennis. Een functioneel handschrift is dus nog steeds een belangrijke leervoorwaarde. Volgens de auteurs bieden de gangbare handschriftmethodes in het basisonderwijs te weinig kennis over lettervormgeving om effectief te zijn. Handschriftproblemen hebben dan ook niets te maken met de motoriek – zoals vaak wordt gedacht – maar zijn het gevolg van tekortschietende instructie. In dit boek staat een vernieuwende, vakinhoudelijke methodiek centraal, waarmee je iedere basisschoolleerling een functioneel handschrift kunt aanleren. Het biedt daartoe praktische aanwijzingen om handschriftlessen van de kleuterklas tot en met groep 8 effectief in te richten. Onderwerpen die aan bod komen: - motorische misverstanden - blokschrift en verbonden schrift - voorbereiden op het schrijven - de aanleerfase - onderhouden en verdiepen - een effectief handschriftcurriculum Dit boek is bedoeld voor leerkrachten, remedial teachers, intern begeleiders, schoolleiders en leerkrachten in opleiding.