Samenvatting
Zuigelingen en jonge kinderen kunnen problemen hebben met eten, drinken en/of slikken. In sommige gevallen gaan deze niet vanzelf over of passen ze niet binnen de normale ontwikkeling. De oorzaken hiervoor variëren sterk: diverse kind-, taak- en omgevingsfactoren kunnen in meer of mindere mate een rol spelen. Op basis van toegenomen kennis en ervaring is dit boek geheel herzien en geeft het een leidraad voor het herkennen en begeleiden van deze problemen. De diagnostiek en behandeling van eet-, drink- en slikklachten behoren tot de taken van de logopedist. Deze herziene zesde druk van 'Eet- en drinkproblemen bij jonge kinderen' behandelt de problematiek in al haar facetten en stadia, waarbij de stappen van het klinisch redeneren worden gevolgd. In het boek komen – onder meer - de volgende onderwerpen aan bod: • deel 1: de normale ontwikkeling van eten, drinken en slikken, principes van motorisch leren en ouderbegeleiding; • deel 2: de verschillende eet-, drink- en slikvaardigheden (drinken uit de borst of fles, eten van de lepel, kauwen, drinken uit een beker en speekselcontrole), zowel wat betreft de normale ontwikkeling als de begeleiding bij problemen in de ontwikkeling van deze vaardigheden; • deel 3: de begeleiding van specifieke groepen kinderen met eet-, drink- en slikproblemen. De auteurs, werkzaam (geweest) als logopedist binnen het Amalia kinderziekenhuis van het Radboudumc in Nijmegen, hebben hun kennis, ervaring en gepubliceerde bevindingen van specialisten wereldwijd gebruikt. Ook is dankbaar gebruik gemaakt van de kennis en input van diverse disciplines en specialisten in het Radboudumc. 'Eet- en drinkproblemen bij jonge kinderen' is in eerste instantie geschreven voor logopedisten en logopediestudenten. Daarnaast is het ook geschikt voor andere hulpverleners die beroepsmatig in aanraking komen met deze problematiek (artsen, verpleegkundigen, diëtisten, fysiotherapeuten en gedragsdeskundigen).