Samenvatting
Nadat hij in 2000 in Aleppo de fascinerende Syrisch-orthodoxe en Armeense koormuziek heeft gehoord, reist auteur Willem Bruls in de jaren daarna veelvuldig naar deze bijzondere Syrische stad om de rijke multiculturele muziektradities te leren kennen. Hij luistert naar kerkkoren en woont soefi-bijeenkomsten bij, bezoekt concerten en muziekscholen. Hij ontdekt dat Aleppo de hoofdstad van de Arabische muziek is en ontmoet zangers en musici zoals udvirtuoos Muhammad Qadri Dalal en de muzikale aartsbisschop Mor Yohanna. Eveneens probeert hij er de wortels van de joodse, christelijke en islamitisch-Arabische muziek te vinden. Als in 2011 de burgeroorlog uitbreekt, rijst de vraag wat er met al die musici, musicologen, componisten, dirigenten en kunstenaars is gebeurd. Leven ze nog? Wonen ze nog in Aleppo? Maken ze nog muziek en welke rol speelde die in de gelaagde cultuur van de stad? Gevolg is een zoektocht naar de muzikale overlevenden, die voert naar Parijs, Alexandrië, Dublin en Stockholm. En in 2021 volgt een confronterend weerzien met het beschadigde Aleppo zelf. Er wordt nog steeds Aleppijnse muziek gemaakt, binnen en buiten Syrië, maar de tragische gebeurtenissen van het afgelopen decennium hebben de muziekcultuur voorgoed veranderd. Willem Bruls schrijft al dertig jaar over muziek. Hij publiceerde boeken over opera en oriëntalisme en over de muziekcultuur van Venetië. Oriënt en oriëntalisme spelen een belangrijke rol in zijn werkzaamheden als auteur en theatermaker. Hij werkte onder andere met de Iraanse kunstenares Shirin Neshat aan een voorstelling over Shakespeares Tempest. Voor de Zuid-Afrikaanse componist Richard van Schoor schreef hij het libretto voor de opera Alp Arslan, die zich eveneens afspeelt in Aleppo. Verder werkt hij als dramaturg op het gebied van muziektheater en dans.