Samenvatting
Wat werkt wel en wat niet tijdens lesgeven in het voortgezet en beroepsonderwijs? Waardoor gaan leerlingen 'aan'? Wat zet ze bij de start van de les aan tot denken? Hoe verloopt de les als de leraar het doel van de les met passie brengt? Wat is voor leerlingen het belang van hogere-orde-denken en hoe geef je dat vorm? Moeten alle leerlingen hetzelfde huiswerk maken? Wat geef je jouw leerlingen naast kennis van zaken nog meer mee? Een goede les biedt handvatten om rijke lessen voor te bereiden. Praktijksituaties laten zien dat een goede les een aantal basiselementen bevat. Dit boek geeft aanwijzingen die groot effect hebben op het leren van leerlingen en daarnaast zorgen voor meer leeropbrengst en meer leerplezier bij leerlingen en werkplezier bij leraren. Een goede les bestaat uit een starter, kop, romp en staart. Dit zijn ook de titels van de vier hoofdstukken van dit boek. Wie deze systematische aanpak volgt, kan met eenvoudige aanpassingen een goede les geven. Naast de praktische handreikingen geeft dit compacte boek ook inzicht in de achterliggende theorieën. Een goede les is een inspiratiebron voor (beginnende) leraren in het voortgezet en beroepsonderwijs en hun begeleiders. Maurice van Werkhooven is onderwijskundige, heeft jarenlang aardrijkskunde gegeven en als trainer en coach docenten en leidinggevenden in het vo begeleid. Tegenwoordig is hij zelfstandig trainer/coach. Kitty van Dijck is onderwijskundige, heeft jarenlang les gegeven in het (v)mbo en is nu didactisch en pedagogisch trainer/coach van docenten in het vo, mbo en hbo. Ook geeft zij les aan de lerarenopleiding. Beide auteurs zijn verbonden aan het Netwerk Onderwijsadviseurs.