Samenvatting
Dit onderzoek gaat over de regulering van consumentenkrediet in Nederland, met inbegrip van de invloed van Europese regelgeving. Om de markt voor het consumentenkrediet te reguleren bestaat er een divers palet aan wet- en regelgeving. Informatieplichten spelen daarin een prominente rol. In dit boek worden het informatieparadigma en de daaraan ten grondslag liggende uitgangspunten van beleidsmakers gespiegeld aan actuele inzichten uit de gedragseconomie en psychologie. Onderzoek uit deze gedragswetenschappen laat zien dat de consument als beslisser kwetsbaar is en nogal eens suboptimale beslissingen neemt. Zo wordt informatie niet altijd gelezen en ontbreekt het consumenten aan elementaire financiële kennis. Het dominante consumentbeeld dat ten grondslag ligt aan de bestaande wet- en regelgeving staat onder druk. Door wetenschappers en beleidsmakers zijn de laatste jaren interessante alternatieve beleidsinstrumenten voorgesteld om het (leen)gedrag van consumenten ten goede te beïnvloeden. In dit boek wordt een aantal nieuwe benaderingen voor de regulering van het consumptief krediet geïntroduceerd, geanalyseerd en op empirische wijze getest. De resultaten van deze exercitie worden teruggekoppeld naar het geldend recht en de implicaties daarvan voor wetenschappers en beleidsmakers worden besproken.