Samenvatting
Voor een leerling met dyscalculie is elke stap in het rekenen moeilijk. Wat een ander vanzelfsprekend of misschien een beetje lastig vindt, is voor dit kind een obstakel.
In dit boek bespreekt rekendeskundige Marisca Milikowski de moeilijkheden - obstakels - die zich verscholen houden in het elementaire rekenen. Meestal zitten die obstakels in het rekenen zelf, dat ingewikkelder in elkaar zit dan je zou denken. Er zijn echter ook obstakels die langs een omweg het rekenen bemoeilijken. Zo kunnen dyslectici vaak de tafels niet goed leren. En kinderen met een zwak ruimtelijk voorstellingsvermogen hebben moeite met de getallenlijn.
Het boek beschrijft hoe rekenen bij jonge kinderen wordt opgebouwd, wat beslissende en moeilijke stappen in die opbouw zijn - bijvoorbeeld stappen naar meer abstractie - en wat daarin verstoord kan raken. De obstakels worden zoveel mogelijk gepresenteerd in de volgorde waarin de leerling ze ontmoet. Elk obstakel heeft een eigen hoofdstuk, met een min of meer gelijke opbouw. Milikowski beschrijft wat de moeilijkheid is, geeft een voorbeeld uit de praktijk, en vertelt wat helpt en wat niet. Soms worden de Obstakel-hoofdstukken even onderbroken door een extraatje dat bijvoorbeeld vertelt wat automatisering eigenlijk is of wat er schuilgaat achter de letters DLE. Zo loopt Milikowski de rekenstof door. Loopt u mee?
De serie In de klas
Dit boek hoort bij de serie In de klas. Deze serie bestaat uit een reeks praktische boeken voor docenten, leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers. De boeken zijn geschreven door professionals uit het vakgebied. Zij geven achtergrondinformatie en praktische tips waarmee u direct aan de slag kunt.
Over de auteur(s):
Marisca Milikowski staat als psycholoog mede aan het hoofd van de Rekencentrale, een instituut voor rekenen en dyscalculie. Zij is docent bij de RINO in Amsterdam, en schrijft geregeld een column in Balans Magazine.
De pers over dit boek:
'Milikowski laat met veel praktijkvoorbeelden zien hoe ouders en leerkrachten (...) kunnen helpen; aan dit boek hebben ze echt iets.' - Psychologie Magazine
'Marisca Milikowski laat zien dat rekenstoornissen zeer divers zijn en dat goede diagnostiek van groot belang is om te weten wat er aan de hand is, en welke hulp en steun de leerling nodig heeft. Dit boek is een absolute aanrader!' - Tom Braams in Tijdschrift voor Remedial Teaching
'Dit boek is onmisbaar voor elke remedial teacher. (...) Ik hoop oprecht dat iedereen die werkt met kinderen met rekenproblemen het boek van Marisca (...) aanschaft. U zult merken dat de kinderen met sprongen vooruitgaan.' - prof. dr. Anna M.T. Bosman in Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk
'De sprekende voorbeelden maken het boek heel leesbaar. Hetzelfde geldt voor de uitleg, de tips en de oefeningen. Helder, duidelijk en fijn om te lezen. Een aanrader voor iedere leerkracht en remedial teacher. Maar ook voor ouders kan dit boek veel brengen. Kinderen met dyscalculie zijn niet simpelweg dom of heel slecht in rekenen. Dat laat dit boek op mooie wijze zien.' - Gezondheidsnet.nl
'Leest vlot, met de illustraties en de korte, overzichtelijke hoofdstukken.' - PIP - Pedagogiek in Praktijk