Samenvatting
In 1998 keerde Anne Teresa De Keersmaeker terug naar twee van haar grote jeugdliefdes: de “pure dans” en de muziek van de minimalistische componist Steve Reich. Na een rijkgevuld choreografisch parcours van twee decennia eigende ze zich Reichs Drumming toe, een lang en hypnotisch werk geschreven voor een groot geheel van percussie-instrumenten dat ze laat openbloeien in een koortsig en radicaal dansspektakel waarin de essentie van haar stijl lijkt te zijn gedistilleerd: mathematische motieven, de kunst van de eindeloze variatie, het geometrische gebruik van de ruimte. In Drumming versmelten structureel raffinement, technische virtuositeit en het plezier van de dans in haar ruwe staat. Uit de energie van de kinetische taal, de kostuums van Dries Van Noten en de scenografie van Jan Versweyveld ontstaan uitzonderlijke visuele composities. Sindsdien zijn creatie is Drumming over de hele wereld opgevoerd. De tournees werden gevolgd door de fotografen Herman Sorgeloos en Anne Van Aerschot, die uit hun indrukwekkende fotoarchief putten om ons een caleidoscopische blik op dit iconische spektakel te verschaffen. With Drumming (1998), choreographer Anne Teresa De Keersmaeker returned to two of her great loves as a choreographer: pure dance and the minimalistic music of Steve Reich. After an impressive artistic journey of almost twenty years, this resulted in an iconic creation to Reich's pulsating score, pushing to the extreme everything which gradually had become part of De Keersmaeker's artistic signature: the mathematical figures, the sustained repetition, the geometric occupation of the space, and the art of continuous variation. Drumming is characterised by a unification of a very refined structure with virtuosity and the sheer joy of dancing. Not only De Keersmaeker's idiom of energetic movements, but also Dries Van Noten's costumes and Jan Versweyveld's scenography contribute to the strength of the visual composition. Since 1998, Drumming has been performed continuously on stages all around the globe. This process was followed from up close by photographers Herman Sorgeloos and Anne Van Aerschot. Their elaborate archives offer an exceptional view into the unique aesthetics of this piece. Onder leiding van Noé Soulier. Auteurs: Tessa Hall en Julia Rubies Subiros. Fotografen: Anne Van Aerschot, Herman Sorgeloos.