Samenvatting
De publicatie, waarin meer dan honderd werken zijn te bewonderen, bestaat uit twee aan elkaar gebonden boeken: ‘Oude meesters’ en ‘Nieuwe helden’. Ieder boek heeft een eigen voorzijde en leesrichting. Halverwege draait het boekblok om en ontvouwt zich het tweede deel van de ontdekkingstocht. Wie zijn de ‘Oude meesters’ uit vervlogen tijden? Minder bekende gezichten worden in tekst en beeld geïntroduceerd. En welke ‘Nieuwe helden’ droegen bij aan de modernisering van de schatkamers van het Binnenhof, die slechts weinigen ooit te zien kregen? Het eerste deel, met verzamelde werk over Graaf Willem II, Jacoba van Beieren, Maria van Bourgondië, Willem van Oranje, Maria Stuart I, Michiel de Ruyter, Stadhouder Willem Frederik, Koning Willem II en vele anderen, is geïnspireerd op de ontstaansgeschiedenis van Nederland en de raakvlakken die het Binnenhof daarmee heeft. Niet alle historische kunstwerken op het Binnenhof hebben die link. Daarom is er ook inspiratie gezocht in de historische galerij van Jacob de Vos Jacobszoon, 1850-1863 (collectie Amsterdam Museum). Incidenteel wordt een uitstap gemaakt naar de collectie van het Rijksmuseum. De historische kunstwerken tonen veelal een geromantiseerd beeld die misschien wel heel erg lijkt op hoe wij onszelf in de huidige tijd afficheren op social media. Het tweede deel, met verzameld werk van Tom Claassen, Eric Claus, Anneke Copier en Claudio Varone, Sanja Media, Jos de Putter, Tomas Rajlich, Marleen Sleeuwits, Sylvie Zijlmans, Auke de Vries en Rudi van de Wint geeft een eerste inkijk in de hedendaagse kunstcollectie die op het Binnenhof te vinden is. Er wordt ruim aandacht besteed aan werk dat prominent aanwezig is in gemeenschappelijke ruimtes. Vaak gaat het om gezichtsbepalende kunstwerken zoals de kleurrijke schilderijen van Rudi van de Wint in de plenaire zaal van de Tweede Kamer, die de komende jaren wordt gerenoveerd. Ook de installatie met bonken klei van Jos de Putter, die het tijdelijke onderkomen van de Tweede Kamer een eigen karakter geeft, wordt onder de loep genomen. Televisiecamera’s worden bijna uitsluitend gericht op gebeurtenissen in de arena van de politiek in de Tweede Kamer. Andere instituten opereren meer in stilte maar zijn niet minder belangrijk in het staatkundige bouwwerk dat in de negentiende eeuw werd opgetrokken. De Eerste Kamer en de Raad van State hebben een eigen taak in het systeem van ‘checks and balances’. Ook deze meer behoedzame en afgewogen rol wordt door kunstopdrachten verbeeld. De fundamentele schilderijen van Tomas Rajlich vertolken het bezonken karakter van de Raad van State. Het goudgele viltwerk van Varone & Copier roept een landschappelijke gezamenlijkheid op in de entreehal van de Eerste Kamer.