Samenvatting
Het gesprek is het belangrijkste instrument van hulpverleners. In het professioneel handelen is wel een ander soort gespreksvoering nodig dan wanneer we praten met familie en vrienden. Het verhaal van de cliënt staat centraal, je helpt hem dat verhaal te vertellen. Soms is er sprake van een uitgebreide vertelling, soms van een korte vraag. In alle gevallen dient een deskundige hulpverlener een aantal vaardigheden onder de knie te hebben. Voorbeelden daarvan zijn: luisteren, signaleren, verder vragen, samenvatten en tot conclusies komen. Ook is belangrijk hetgeen niet wordt gezegd naar boven te halen.Dit boek behandelt de basisingrediënten voor professionele gespreksvoering. Het is geschreven vanuit het perspectief van de hulpverlener, waarbij sterk benadrukt wordt dat zij het perspectief van cliënten in hun handelen betrekken. Naast gespreksvaardigheden en gespreksinhouden behandelt dit boek relationele en fysieke aspecten van de gespreksvoering. Ingegaan wordt op onder meer gradaties van onvrijwilligheid en gespreksomstandigheden (tijdens een huisbezoek, op het bureau, aan de telefoon of op straat).Iedere paragraaf wordt afgesloten met individuele studieopdrachten en groepsopdrachten.