Samenvatting
Boek speelt in op de actuele spanningen in het beroepsonderwijs en WO en consequenties voor docenten boek leert docenten om te gaan met de diverse rollen die zij in het huidige onderwijs moeten vervullen geschreven door twee succesvolle auteurs uit de docentenreeks, die beiden zelf didactische trainingen geven.
Dit boek is geschreven voor docenten en managers werkzaam in het hoger beroepsonderwijs. Vrijwel iedere docent voert overleg met collega's over zelf ontwikkeld studiemateriaal, is betrokken bij de accreditatie van de opleiding en is lid van een interne commissie: een scala van taken, aangegroeide activiteiten nog daargelaten. Docentschap is meer dan lesgeven. Dit boek helpt docenten om zelf te koken in de keuken van het hoger onderwijs. De organisatie van het onderwijs is ingewikkeld geworden; daardoor zijn de taken van docenten erg versnipperd. Dit boek pleit voor een vereenvoudiging van onderwijsconcepten, toetssystemen, kwaliteitsborging, etc.De auteurs hebben de ambitie om met dit boek alle docenten in staat te stellen betrokken te raken bij de ontwikkeling en verbetering van hun opleiding, niet omdat dat moet van een of andere instantie, maar omdat ze het zelf willen. Intrinsiek gedreven dus.In 33 cases nemen de auteurs diverse rollen en taken onder de loep, die een docent naast zijn lesgevende taken uitvoert. Zij analyseren elke case door te kijken naar de organisatie, de formele kaders, de onderlinge communicatie en de didactiek. Vervolgens wordt duidelijk aangegeven wat een docent in deze situatie beter achterwege kan laten en vooral wat hij of zij wel zou moeten doen. Deze suggesties zijn niet wollig of trendy, maar scherp en onderscheidend. Onconventioneel, maar wel effectief.