Fragment
22. zandbak 1
____________________________________allen 15 min
doel:
via elektronische weergave jezelf en de
anderen leren kennen, als je immers
vertrouwd raakt met je eigen beeld en met
de camera kun je ermee werken.
kader: er is een lege ruimte met een deur
waardoor de deelnemers binnenkomen.
de monitor staat op een tafel en de camera
staat boven de monitor opgesteld,
beide zijn gericht op de deur waardoor de
kinderen binnenkomen.
de camera staat op ooghoogte. de entree
van de deelnemers wordt opgenomen in
een ruim totaal. de kinderen bepalen zelf
hun kaders.
omschrijving:
vrije oefening, nieuwsgierigheid staat
voorop, en experimenteerdrang.
wanneer de kinderen binnenkomen, zien
zij onmiddellijk zichzelf op het
televisiescherm, als in een spiegel. laat hen
zelf ontdekken wat je kunt doen.
variatie: de begeleider wijst een kind aan in het veld
en wijst dan naar een plek op de
monitor waar deze met zijn hoofd op het
scherm terecht moet zien te komen. dit
doet hij eén voor een met alle kinderen in
het veld: groepsportret!
evaluatie:
wat doet het beeld allemaal met je, en wat
gebeurt er als je verderaf of dichter bij de
camera komt? kun je ook iemand
afdekken, bijvoorbeeld met je hand?
waardoor is het lastig om meteen op de
goede plek op de monitor uit te komen?
67. Puszta paard mennen
_____________________________________6 pers 2/2 5 min
doel:
technisch trukeren van een act.
kader:
camera = het paard, maak een lang touw
vast vlak onder de camera.
omschrijving:
de menner heeft het paardde camera vast
aan het touw en een zweep in zijn andere
hand. kijkt veel in de camera. hij kan het
paard (de camera) langzaam rondjes laten
lopen, rennen in galop, ineens laten
wenden, omhoog laten komen op achterste
poten, soms volgt een weigering, knal met
de zweep, etc., op muziek langzaam
ritmisch laten stappen. hou altijd het touw
in beeld. speel er af/toe, inhalen en weer
vieren. belonen, aaien. kijk als menner
over je schouder. scherpe overgangen
maken van ene truc naar de andere.
monteer ook in de camera tijdens bijv het
rondrennen vanuit cameraperspectief (dus
P.O.V.vanuit het paard) publieksreacties
van kids die allemaal vanuit de ronde piste
in spanning omhoog kijken. dan weer door
met de act. rustig de tijd nemen voor alles.
variatie:
menner: laat je paard ook eens met zijn
poten tussen het publiek op de piste rand
gaan staan. tijdens het slotapplaus
langzaam het paard naar je toe trekken met
het touw en het liefkozen en een
suikerklont geven.
evaluatie:
op welke momenten kon je een maximum
aan spanning suggereren? Nb bij deze
oefening is het van belang dat een aantal
kids meehelpen om de kabels mee te
slepen bij de talloze camerabewegingen.
×