Samenvatting
Voor kinderen kan de kloof tussen de ziekenhuissfeer en hun dagelijkse omgeving erg groot zijn. Kinderen die plots in het ziekenhuis worden opgenomen of er langdurig moeten verblijven komen in een onbekende, ongezellige 'buitenaardse' wereld terecht waarover zij geen controle hebben, waardoor zij zich zeer hulpeloos kunnen voelen. Ze ondervinden dan vaak ook heel wat stress en angst. Het is belangrijk voor de mentale gezondheid van het kind, maar ook voor het genezingsproces op zich, dat het kind zo weinig mogelijk stress ervaart. Om stress en de algemene negatieve gevoelens die gepaard gaan met de gezondheidszorg te verminderen, moet de levenskwaliteit van jonge patiënten verhoogd worden. Het leven moet zo normaal mogelijk kunnen doorgaan, zodat het kind zich niet uitgesloten voelt en de kans krijgt nieuwe positieve ervaringen te delen met vrienden tijdens/na de ziekenhuisopname. Het ziekenhuispersoneel doet zijn uiterste best om stress bij patiënten te reduceren, maar helaas hebben zij vaak noch de tijd noch de middelen voor een meer holistische aanpak. Hoewel het bewustzijn over dit onderwerp groeit, is het voor de meeste ziekenhuizen niet altijd mogelijk om de architectuur te renoveren of veranderen.
Er is m.a.w. behoefte aan een nieuwe benadering van de ziekenhuiservaring, vanuit een nieuw perspectief va nwelzijn. Ludicine Lechat ziet hier vele toekomstige mogelijkheden voor de nieuwemediakunst om positieve ervaringen binnen de ziekenhuisomgeving te bevorderen om kinderen de mogelijkheid te geven hun verhaal te vertellen en zo weer in hun eigen kracht te staan.
Ludivine Lechat (1979), grafisch kunstenares en illustrator, studeerde Grafisch Ontwerp (2003, Luca Brussel), gevolgd door het Transmedia Postgraduaat (2005, Luca Brussel). Ze heeft inmiddels jaren ervaring in haar vakgebied en promoveerde in 2020 met aar artistiek onderzoek Digital Nature for Healthcare tot doctor in de kunsten (Sint Lucas Antwerpen, Aria Universiteit Antwerpen). Gespecialiseerd in digitale tekeningen, geïnspireerd door de natuur, wordt haar werk voor verschillende doeleinden gebruikt, zoals in de grafische industrie (huisstijl, illustratie en publicaties), interieurdesign (patronen en tekenwerk) en multimediatoepassingen (apps en interactieve installaties).
Ludivines universum is volstrekt uniek, een verrassende mix van organische poëzie en 21ste-eeuwse technologie.