Samenvatting
Differentiatie is niets nieuws. Elke leraar differentieert, soms bewust, meestal onbewust. De theoretische kaders worden regelmatig vernieuwd en geactualiseerd, maar geven meestal geen ondersteuning voor hoe je differentiatie praktisch aanpakt. Dit boek biedt voor aardrijkskunde, een éénuursvak waarin differentiëren nóg moeilijker lijkt, de oplossing. Na het eerste gedeelte waarin de auteurs het theoretisch kader eenvoudig uitleggen, biedt de inspiratiegids talrijke vormen, methoden en technieken om te differentiëren. Ze zijn concreet op bestaande lesonderwerpen en leerplanthema's toegepast, waardoor differentiëren in de lessen aardrijkskunde een haalbare kaart blijkt. De opbrengst van dit boek via auteursrechten gaat naar Mobile School vzw. Als er een type van onderwijs en vorming bestaat waar differentiatie heerst, dan is dat wel het werken met en voor straatkinderen! ARJAN GOEMANS is lector aardrijkskunde aan de Lerarenopleiding Secundair Onderwijs van de Hogeschool PXL. Daarnaast is hij eveneens werkzaam in de Specifieke Lerarenopleiding Natuurwetenschappen aan de KU Leuven en verzorgt hij nascholingen. AN STEEGEN is deeltijds docent in de Specifieke Lerarenopleiding Natuurwetenschappen van de KU Leuven waar ze instaat voor de cursus vakdidactiek aardrijkskunde en vakdidactisch onderzoek uitvoert. Daarnaast is ze pedagogisch begeleider aardrijkskunde. Ze is tevens betrokken bij de Vereniging voor Leraars Aardrijkskunde.