Samenvatting
‘Als je een lipizzaner aanraakt,’ kreeg Frank Westerman als tiener te horen, ‘raak je geschiedenis aan.’ Nu, als schrijver-verteller, reconstrueert hij het lot van vier generaties paarden van het Weense hof. Zij doorstaan achtereenvolgens de ondergang van het Habsburgse Rijk, de beide wereldoorlogen en de waanzinnige veredelingsproeven van Hitler, Stalin en Ceauşescu.
Over Dier, bovendier, een moderne fabel waarin het reinbloedige paard de mens onontkoombaar op zijn eigen tekort wijst, zei Matthijs van Nieuwkerk in De Wereld Draait Door: ‘Iedereen moet dit lezen.’ In de Standaard der Letteren werd Dier, bovendier ‘meeslepend’ genoemd, en ‘een impressionistisch schilderij van de moderne Europese geschiedenis aan de hand van een mythisch paardenras’. En het dagblad Trouw schreef: ‘In Dier, bovendier komen veel thema’s uit Westermans vorige boeken samen: het rassendenken uit El Negro en ik, de waanideeën van totalitaire systemen uit Ingenieurs van de ziel en de mens die zelf voor god gaat spelen in Ararat. De auteur weet met Conversano Primula uit de Assense manege als startpunt petite histoire knap te vervlechten met de grote geschiedenis. Een boek dat uitsteekt boven de doorsnee non-fictie die in Nederland verschijnt.’
Dier, bovendier verscheen al in tien landen in vertaling en is verfilmd als Perfect Horse.