Samenvatting
"De in dit boek beschreven studie is om diverse redenen zeldzaam, belangrijk en leerzaam. Uit de literatuur kennen we het genre van de 'Bildungsroman'. Dit boek laat zich lezen als de wetenschappelijke variant daarvan." Prof. dr. H.J.M. (Bert) van Oers, Hoogleraar Cultuurhistorische Onderwijspedagogiek, Vrije Universiteit, Amsterdam. Vele jongeren zijn opgevoed met het idee dat ze 'alles kunnen worden'. Maar wat is er van hun idealen terechtgekomen als eind-twintigers? Hebben deze 'millennials' hun droom gerealiseerd? En maakt het een verschil of je Yasmina of Marjolein heet? De auteurs volgen deze jongeren met toetsen en interviews van hun 10e tot hun 29e jaar, misschien wel de meest ingrijpende jaren in een mensenleven. Hun openhartige verhalen bieden een inkijk in de leefwereld van de jongeren van nu. Deze studie is zeldzaam, niet alleen gelet op de looptijd, maar ook omdat we achter de façade van de sociale media kijken. We zien sommigen schijnbaar moeiteloos doorstromen, terwijl anderen struikelen in de hordeloop van onderwijs en samenleving. Sommige jongeren kijken met spijt en boosheid terug, nu de consequenties van hun 'keuzen' steeds duidelijker worden. Anderen vertellen vol trots over hun baan of dat ze vader of moeder zijn geworden. Er is hoop maar ook kwetsbaarheid. Wat bepaalt succes of falen in de levensloop? En is een 'succesvolle' levensloop ook 'betekenisvol'? Dit boek is geschreven voor iedereen die betrokken is bij onderwijs, onderzoek en begeleiding van jongeren. Over de auteurs Jan Terwel is emeritus hoogleraar Onderwijspedagogiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij doet onderzoek naar curriculum & instructie, schoolkeuze, schoolloopbaan & levensloop. Danielle van de Koot-Dees studeerde onderwijspedagogiek en levensbeschouwelijke vorming aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze promoveerde aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) en werkt als docent-onderzoeker bij de Christelijke Hogeschool Ede (CHE). Rosa Rodrigues studeerde onderwijspedagogiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze is docent onderwijskunde/pedagogiek aan de pabo Hogeschool Rotterdam en doet onderzoek naar de overgang basisschool-voortgezet onderwijs. Haar expertise ligt vooral bij de grote stadsproblematiek.