Samenvatting
Onderwijs creëer je samen; met je leerlingen, met de ouders van je leerlingen, je collega’s en vaak nog vele anderen. In de praktijk betekent dit dat je continu in dialoog bent met anderen en dat deze dialogen van invloed zijn op hoe het onderwijs wordt vormgegeven. "Dialogen in het onderwijs" is bedoeld als een handvat voor onderwijsprofessionals in opleiding en als middel voor ervaren onderwijsprofessionals die de dialogen in hun klas, in hun school, binnen hun team, met hun leerlingen, ouders en met externe betrokkenen willen verdiepen. Het boek start met het bespreken van thema’s die van invloed zijn op hoe de dialoog gevoerd wordt, zoals onderwijsvisie, kennis, de leerling in context, je referentiekader, diversiteitssensitiviteit, gelijkwaardigheid in gesprekken en taalgebruik. Het tweede deel van het boek biedt een praktisch overzicht van allerlei dialogen die onderwijsprofessionals voeren, zoals in- en uitstroomgesprekken, voortgangsgesprekken, diagnostische gesprekken, tussendoortjes samenwerkingsgesprekken en collega-dialogen. "Dialogen in het onderwijs" is te gebruiken als naslagwerk, ter inspiratie voor de eigen onderwijspraktijk en als werkboek in elke fase van de loopbaan, op iedere school en vanuit iedere onderwijskundige en pedagogische visie. Mirjam Heemskerk - van der Sprong is hogeschooldocent/onderzoeker aan de Haagse Hogeschool en de Universiteit Leiden. Zij heeft gewerkt als leraar en gedragswetenschapper in het basis-, voortgezet, speciaal en volwassenenonderwijs. Haar onderzoeksgebieden betreffen de rol van dialoog in didactiek, gelijke kansen en de samenwerking tussen onderwijs, ouders en jeugdhulp.