Samenvatting
Legt stap voor stap de diagnostiek van een klacht uit, volgens een vaste structuur die studenten houvast biedt Onmisbaar boek bij het leren klinisch redeneren Biedt een wetenschappelijke onderbouwing voor de diagnostiek van veelvoorkomende klachten Met een bijbehorende website, inclusief video's en casuïstiek
Diagnostiek is een van de moeilijkste aspecten van de medische praktijk; moeilijk om te doen en nog moeilijker om te leren. De afgelopen decennia is er in het medisch curriculum dan ook in toenemende mate aandacht gekomen voor het onderwijs in klinisch redeneren. Daarbij speelt dit boek Diagnostiek van alledaagse klachten een belangrijke rol.De meeste leerboeken gaan uit van aandoeningen en ziekten, maar mensen komen met klachten en symptomen naar de arts. Daarom geeft dit boek de logische en wetenschappelijke onderbouwing voor de diagnostiek van bijna 70 veelvoorkomende klachten.Elk hoofdstuk in dit boek behandelt de diagnostiek van een klacht volgens een vaste structuur: de incidentie van de klacht, hoe patiënten de klacht ervaren, redenen om ermee naar de arts te gaan, de mogelijke oorzaken en de differentiële diagnose. Vervolgens licht het boek de waarde toe van de gegevens uit anamnese, lichamelijk onderzoek en aanvullend onderzoek met betrekking tot de mogelijke diagnosen. De hoofdstukken zijn geschreven door huisartsen en vakspecialisten samen, allen met veel onderwijs- en praktijkervaring.Bij dit boek hoort een website, die kosteloos toegankelijk is voor de lezer. Daar is de gehele boekinhoud geplaatst, waardoor Diagnostiek van alledaagse klachten snel te doorzoeken en overal online te raadplegen is. Daarnaast staat er van iedere klacht een instructief consultfilmpje of een casus op de website, met bijbehorende verdiepingsvragen.Voor deze vijfde druk is de inhoud aangevuld en geactualiseerd en het boek is uitgebreid met een nieuw klacht: scrotale klachten en enkele algemene hoofdstukken.Diagnostiek van alledaagse klachten is bestemd voor studenten in het basiscurriculum, artsen in opleiding en praktiserende artsen. Daarnaast is het ook belangrijk voor docenten, paramedisch beroepsbeoefenaren en alle artsen die de rationaliteit van hun diagnostisch handelen kritisch willen beoordelen.