Samenvatting
Dit boekje is bedoeld om kinderen samen met ouders of docenten te laten nadenken over een niet alledaags onderwerp: het geloof in een hogere macht. Statistisch gezien zegt nog 14% van de Nederlandse bevolking in God te geloven. Toch is religie een maatschappelijk relevant en zeer actueel onderwerp. In de pers wordt de rol van religie vaak belicht in relatie tot ethische, sociale en politieke vraagstukken. Maar kijken we naar de media in het algemeen dan zien we ook dat het onderwerp niet versleten is. Documentaires, series, persoonlijke verhalen, artikelen: ze zijn niet uitsluitend meer het terrein van religieuze organisaties. Zou onze belangstelling voor het onderwerp religie door de ontkerkelijking niet juist gestegen kunnen zijn? Het thema leent zich in ieder geval uitstekend voor filosofische gesprekken. Hoe kijken kinderen van nu aan tegen religie? Wat betekent ‘God’ in hun ogen? Is ‘geloven’ iets wat zijzelf bewust of onbewust doen? Vele aspecten komen in dit boek aan de orde, bijvoorbeeld over het bestaan van God, over wat ‘geloven’ precies inhoudt, en over de hemel. Joris, de hoofdpersoon, denkt hardop na over al deze onderwerpen. Elk hoofdstuk beschrijft een willekeurige dag uit zijn leven. Zijn trouwe metgezel, de hond Socrates, is zijn gewillige toehoorder. Omdat het juist bij filosoferen om het zoeken naar gaat, zijn antwoorden zeker bij kinderen, beslist geen ‘must’. Elk antwoord is mooi. Voor de enthousiastelingen worden aan het einde van de hoofdstukken extra vragen gesteld, in aanvulling op die van Joris in de fictieve tekst.
Kinderen buigen zich niet alleen (letterlijk en figuurlijk) over hun smartphones, i-pads, of andere dagelijkse dingen. Ze tonen ook interesse in een wereld die minder concreet is. Het zijn vaak actieve denkers. Zo hebben ze hun eigen gedachten en ideeën, bijvoorbeeld over God en geloof. Geloofsdingen biedt een handvat om prikkelende filosofische gesprekken te voeren met kinderen. Aan de hand van een tiental verhaaltjes roept hoofdpersoon Joris vragen op over God en over wat ‘geloven’ nu eigenlijk inhoudt. Dit boek is niet alleen geschikt voor de huiskamer, maar leent zich ook goed voor gebruik in de klas. Elk hoofdstukje snijdt een ander aspect of thema aan. Met respect voor de diverse geloofsrichtingen en -opvattingen kunnen volwassenen al vragend ontdekken welke kwesties er bij kinderen leven, wat zij logisch vinden of waar zij juist niet gauw bij stilstaan. Een definitief antwoord is onnodig, twijfel mag er zijn. Zelfs, of misschien juist, bij ‘geloofsdingen.’ Geloofsdingen is het eerste deel uit de serie Denken over Dingen.