- Samenvatting
In deze publicatie onderzoekt Gijsbert Leertouwer de democratische legitimiteit van het onderwijsbestuur. Van wie is de school eigenlijk? In hoeverre is sprake van controle op bestuurders en toezichthouders en van zeggenschap over besluitvorming? De auteur richt zich op de bestuurlijk-juridische inrichting van het onderwijsbestuur op grond van politieke noties van democratische legitimiteit. De auteur analyseert het constitutionele onderwijsrecht, de introductie van de rechtspersoon in het bekostigde onderwijs en de ontwikkeling van de wettelijk geregelde medezeggenschap. Hij concludeert dat het onderwijsbeleid en de onderwijswetgeving niet berusten op een samenhangende visie op democratische legitimiteit. De huidige onderwijswetgeving leidt tot democratische tekorten én democratische doublures. De auteur verkent varianten en contouren van een nieuwe rechtsvorm voor het bekostigde onderwijs, de educatieve democratie. Dit boek is geschikt voor beleidsmakers en juristen bij de Rijksoverheid en het bevoegd gezag van scholen, voor bestuurders, toezichthouders en adviseurs in het onderwijs, voor degenen die zich bezighouden met de wetgeving inzake medezeggenschap en goed onderwijsbestuur en voor belangstellenden in de geschiedenis van het grondwettelijke onderwijsartikel en van de medezeggenschap.
- Productinformatie
Binding : Hardback
Distributievorm : Boek (print, druk)
Formaat :
176mm x 246mm
Aantal pagina's :
460
Uitgeverij :
Boom juridisch
ISBN :
9789462908925
Datum publicatie : 04-2021
- Inhoudsopgave
1 Inleiding, aanleiding en toetsingskader; 2 Beginselen van het Nederlandse onderwijs; 3 Democratische legitimiteit en de rechtspersoon; 4 Democratische legitimiteit en medezeggenschap; 5 Democratische legitimiteit en goed bestuur; 6 Conclusie; 7 Educatieve democratie: contouren van een uitwerking; Literatuuroverzicht; Jurisprudentie
- Reviews
(0
uit 0 reviews)
Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.