Samenvatting
De zorgcoördinator in het voortgezet onderwijs speelt een centrale rol binnen het zorgbeleid van de school. De zorgcoördinator stuurt allerlei zaken aan betref- fende de sociaal-emotionele en pedagogisch-didacti- sche begeleiding van leerlingen en is rondom leerlin- genzorg het centrale aanspreekpunt, zowel binnen de eigen schoolorganisatie als voor externe partners. In de toekomst zal de zorgcoördinator een nog pro- minentere rol krijgen. De focus komt meer dan in het verleden te liggen op het primaire proces in de klas en op een handelingsgerichte aanpak in de context van de school. Daarnaast wordt steeds vaker de samen- werking met ouders en externe hulpverlening gezocht om tot een gezamenlijke aanpak voor de jongere te komen. Om dit te kunnen bereiken is vanuit de school een stevige zorgstructuur nodig, onder aanvoering van de zorgcoördinator. Hiertoe moet de zorgcoördinator over een breed scala aan vaardigheden beschikken en is het belangrijk werkzaamheden goed te organiseren. Dit boek geeft aan beginnende zorgcoördinatoren een handreiking om direct in de eigen praktijk met een aantal taken aan de slag te kunnen. Naast een be- schrijving van algemene vaardigheden komen concre- te handreikingen, valkuilen en tips aan de orde om een aantal werkzaamheden op een gestructureerde manier in de praktijk vorm te geven. Ook worden in bijlagen formulieren aangeboden die na aanpassing aan de ei- gen schoolorganisatie direct in de praktijk toepasbaar zijn. Daarnaast biedt dit boek aan de schoolleiding een beknopt beeld over de positie en rol die de zorgcoördi- nator in het voortgezet onderwijs heeft en mijns inziens in de toekomst zou moeten krijgen. RENATE DE WIT heeft jarenlange ervaring als zorgcoördinator op een grote scholengemeenschap in Rotterdam Zuid. Momenteel werkt zij in deze regio als beleidsmedewerker en consulent bij een expertisecentrum dat scholen in het voortgezet onderwijs ondersteunt bij hun leerlingenzorg.