Samenvatting
Woordvoerder zijn is een prachtig vak. Maar het is ook een lastig vak. De belangen zijn vaak groot. Je weet niet wat de journalisten je gaan vragen. Hoe zorg je er dan voor dat zowel je werkgever als de luisteraars en de media tevreden zijn met de antwoorden die je geeft? Hoe ga je om met uitgelekte of heel gevoelige informatie? Hoe voorkom je verkeerde beeldvorming? Er zijn nog veel meer vragen te bedenken die het vak ingewikkeld maar daardoor ook heel uitdagend maken. Een goede woordvoerder zijn is dan ook niet makkelijk. Dit boek biedt je daarbij de broodnodige ondersteuning. We kijken naar de media (met wie praat ik?), naar de boodschap (wat moet ik zeggen?), naar de techniek (hoe zeg ik dat?) en we staan stil bij de meest voorkomende valkuilen in dit vak. Dat is allemaal nogal wat voor een woordvoerder. Moet je dat allemaal kunnen? En hoe leer je dat? Het antwoord is: door te oefenen, want alleen oefening baart kunst. En door je goed voor te bereiden. Elke keer weer. De allerbeste woordvoerders ter wereld weten: onvoorbereid de media te woord staan is een van de domste dingen die je kunt doen. Dit boek is het begin van jouw voorbereiding. De rest zul je zelf moeten doen. * Waarom doen journalisten wat ze doen en hoe ga je daar mee om? * Hoe krijg je jouw verhaal goed in de krant? * Inclusief veel voorbeelden uit de praktijk. Trefwoorden: communicatie