Samenvatting
Koos Hoogland (jurist, 1947) toont aan dat bedrijfsethiek leuk is. In eenentwintig columns beschrijft hij nooit dogmatisch, met een gezonde dosis realisme en soms met onderkoelde humor diverse dagelijkse aspecten van bedrijfsethiek. Een serieus onderwerp. Overheid en bedrijfsleven zien vaak zelf niet hoe onethisch zij handelen. Enerzijds zijn de ingesleten gewoonten van het departement, de branche, de onderneming, de afdeling vaak sterker dan hedendaagse waarden en normen, met alle schade van dien, anderzijds zit het ego van de leidinggevenden soms in de weg. Bedrijfsethiek is niet een loodzware last van het ondernemerschap. Het is niet een klus die ook nog moet worden geklaard, maar het hoort net als het winststreven, het personeelsbeleid en de financiƫn tot de intrinsieke taken van het ondernemerschap. Als je onderneemt ben je per definitie met bedrijfsethiek bezig, ongeacht je besluiten of handelingen. Dit boekje is interessant voor toezichthouders, directie, staf en werkvloer. De foto's van Wil Hagenaars (1944) filosoferen op een woordloze wijze op de tekst en geven de lezer de ruimte zijn eigen gedachten over de beschreven cases te vormen.