Samenvatting
We zijn in het Westen opgevoed met het mantra 'Missie, Visie en Strategie'. Dat leverde vaak geweldige organisaties en prachtige resultaten op. Maar dingen veranderen. De tijdgeest keert. Het besef dringt door dat we niet kunnen doorgaan op de manier die we al decennialang gewend zijn. Anders dan 'Missie, Visie en Strategie' vormt 'De Bron, de Dragers en het Baken' het fundament van Ubuntu, de wijdverspreide Afrikaanse filosofie die verbondenheid en humaniteit als grootste kracht en waarde ziet. Deze eeuwenoude filosofie zit verankerd in de nationale culturen van Afrika en heeft zijn weg gevonden naar hedendaagse organisatieculturen en managementstijlen. Het is de ruggengraat geworden van een enorm sociaal-economisch ontwikkelingsmodel dat de Afrikaanse Renaissance heeft ingeluid en wereldwijd respect verdient en navolging krijgt. Dit universele model kan ook het Westen begeleiden in de zoektocht van Bruto Nationaal Product naar Bruto Mondiaal Geluk. Door gebruik te maken van deze eeuwenoude kennis en wijsheden krijg je een organisatie waarin business, bezieling en spiritualiteit met elkaar verbonden zijn. Zo word je duurzamer, innovatiever en vooral gelukkiger.
We zijn in het Westen opgevoed met het mantra 'Missie, Visie en Strategie'. Dat leverde vaak geweldige organisaties en prachtige resultaten op. Maar dingen veranderen. De tijdgeest keert. Het besef dringt door dat we niet kunnen doorgaan op de manier die we al decennialang gewend zijn. Anders dan 'Missie, Visie en Strategie' vormt 'De Bron, de Dragers en het Baken' het fundament van Ubuntu, de wijdverspreide Afrikaanse filosofie die verbondenheid en humaniteit als grootste kracht en waarde ziet. Deze eeuwenoude filosofie zit verankerd in de nationale culturen van Afrika en heeft zijn weg gevonden naar hedendaagse organisatieculturen en managementstijlen. Het is de ruggengraat geworden van een enorm sociaal-economisch ontwikkelingsmodel dat de Afrikaanse Renaissance heeft ingeluid en wereldwijd respect verdient en navolging krijgt. Dit universele model kan ook het Westen begeleiden in de zoektocht van Bruto Nationaal Product naar Bruto Mondiaal Geluk. Door gebruik te maken van deze eeuwenoude kennis en wijsheden krijg je een organisatie waarin business, bezieling en spiritualiteit met elkaar verbonden zijn. Zo word je duurzamer, innovatiever en vooral gelukkiger. Auteur Leontine van Hooft is Corporate Antropoloog en inclusieve entrepreneur met een passie voor Afrika. Zij heeft veel organisaties, hun leiders en boardrooms begeleid op het gebied van cultuurveranderingstrajecten, met de verwonderde kijk zoals ook een antropoloog kijkt naar tribale samenlevingen: hun drijfveren, dynamiek, USP's en hun overlevingsmechanismen. Samen met haar partner is Leontine founder en eigenaar van GreenDreamGroup en Ubuntu Impact Investments. Ze is een veelgevraagd motivational speaker, forumlid en dagvoorzitter. Enkele jaren geleden publiceerde ze bij Uitgeverij Thema: 'De kracht van Afrikaans Denken', over ubuntu, verbindend leiderschap in een nieuwe wereld.'