Samenvatting
Je kunt anderen beïnvloeden door te redeneren en te overtuigen,
maar je kunt ook proberen ze te verleiden. Je mikt dan niet op
het verstand, maar op de emoties. Verleiding heeft eeuwenlang in
een kwade geur gestaan, maar de verleider is inmiddels salonfähig
geworden.
Door tv en internet zijn de mogelijkheden anderen te verleiden
enorm vergroot. De laatste jaren heeft het verleiden zich in de
omgang als een olievlek verspreid. Verleiding behoort nu tot het
gebruikelijke repertoire van gerespecteerde politici, vertegenwoordigers
van dienstverlenende instellingen en de overheid, programmamakers
op de tv en kerkelijke leiders. Ook in de persoonlijke
omgangsvormen speelt verleiding een steeds grotere rol.
Dit boek laat zien dat in de Westerse wereld - en zeker ook in
Nederland - een ware verleidingsexplosie heeft plaatsgevonden.
Waar komt deze explosie vandaan? Wat is de impact? Van welke
technieken maken de nieuwe verleiders gebruik? Hoe herken je
ze en hoe kun je hier mee omgaan? Deze vragen staan in dit boek
centraal.
Kees de Both is psycholoog, vertaler en auteur.