€ 34,50


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

De verborgen verschrikkingen van de psychiatrie

C.F. van der Horst • Boek • hardback

  • Samenvatting
    Wat de huidige tijd velen duidelijk heeft gemaakt, is hoezeer medische autoriteit misbruikt kan worden om mensenrechten te schenden. Let wel: AUTORITEIT. Het gaat daarbij om onbewezen gezichtspunten en niet om harde wetenschap. Dit is geenszins een nieuw fenomeen, want in de geestelijke gezondheid. Psychiatrische diagnoses en behandelingen ontberen een sluitende wetenschappelijke basis, waardoor er geëxperimenteerd wordt met potentieel zeer gevaarlijke psychofarmaca die zelfs bij kinderen worden ingezet. Bovendien spelen zich in de ggz onder het mom van 'therapie' soms taferelen af die als niets anders dan 'medische marteling' bestempeld kunnen worden. Dit nieuwe boek van C.F. van der Horst is geschreven voor (groot)ouders en leerkrachten met ‘ADHD-kinderen’ én voor hen die mensen met psychische problematiek willen helpen. Het is een naslagwerk van 448 pagina’s dat psychiatrische diagnoses en behandelingen in een ander daglicht zet en daarbij ADHD als voorbeeld gebruikt. Hebt u een (klein)kind of leerling met ADHD? Is ooit de vraag bij u opgekomen waarom het kind een harddrug zoals methylfenidaat voorgeschreven krijgt? En welke langetermijngevolgen een dergelijk middel hebben kan? Dit boekwerk behandelt psychiatrische diagnoses en behandelingen en gebruikt ADHD daarbij als voorbeeld. Het geeft u een nieuwe kijk op kindergedrag, ADHD en harddrugs als ‘therapie’ ervoor. Tevens lijkt er een relatie te bestaan tussen de kwaliteit van het onderwijs en ADHD. Daarom bevat het een themahoofdstuk over onderwijs dat een nieuwe dageraad voor de educatie van onze kinderen zou kunnen inluiden. ONDERBOUWING PSYCHIATRISCHE DIAGNOSES & BEHANDELINGEN "De verborgen verschrikkingen van de psychiatrie. Ouders en leerkrachten misleid" gaat echter veel verder dan ADHD. De soms stuitende feiten zetten de geneeskunst en de psychiatrie, hun alliantie met de farmaceutische industrie en de wetenschappelijke onderbouwing van psychiatrische diagnoses en de potentieel zeer gevaarlijke psychiatrische behandelingen in een nieuw daglicht. En hoe staat het met mensenrechten in de geestelijke gezondheidszorg? Voor het lezen van dit boek hebt u een sterke maag nodig, want de beschreven ‘therapieën’ zijn soms letterlijk schokkend. Misschien kunt u niet geloven wat u leest; de aangeboden informatie is met meer dan 800 verifieerbare referenties evenwel goed onderbouwd. OUDERS EN LEERKRACHTEN MISLEID Helaas is het heel makkelijk gebleken om ouders en leerkrachten te misleiden. En wat nog erger is: kinderen zijn dan vaak de klos. Wat als het om úw (klein)kind gaat? En wat als ú of een van uw dierbaren in de de geestelijke gezondheidszorg (ggz) terecht komt? Er bestaat een enorme willekeur aan interpretaties en behandelmethodes en eenmaal in de ggz raakt men snel in een doolhof waar men niet makkelijk uitkomt. Laat u niet misleiden. Lees wat u moet vermijden in het doolhof van de geestelijke gezondheidszorg en ontdek praktische oplossingen voor ADHD in het bijzonder en psychische problematiek in het algemeen. Van der Horst schreef: “Ik hoop dat De verborgen verschrikkingen van de psychiatrie. Ouders en leerkrachten misleid u helpt uw (klein)kind, familielid, vriend of werknemer een betere toekomst te bieden. Gebruik dit waardevolle naslagwerk, alstublieft. Ik wens u daarbij veel succes.”

    Hebt u een (klein)kind of leerling met ADHD? Is ooit de vraag bij u opgekomen waarom het kind een harddrug zoals methylfenidaat voorgeschreven krijgt? En welke langetermijngevolgen een dergelijk middel hebben kan? Dit boekwerk behandelt psychiatrische diagnoses en behandelingen en gebruikt ADHD daarbij als voorbeeld. Het geeft u een nieuwe kijk op kindergedrag, ADHD en harddrugs als ‘therapie’ ervoor. Tevens lijkt er een relatie te bestaan tussen de kwaliteit van het onderwijs en ADHD. Daarom bevat het een themahoofdstuk over onderwijs dat een nieuwe dageraad voor de educatie van onze kinderen zou kunnen inluiden. De verborgen verschrikkingen van de psychiatrie. Ouders en leerkrachten misleid gaat echter veel verder dan ADHD. De soms stuitende feiten zetten de geneeskunst en de psychiatrie, hun alliantie met de farmaceutische industrie en de wetenschappelijke onderbouwing van psychiatrische diagnoses en de potentieel zeer gevaarlijke psychiatrische behandelingen in een nieuw daglicht. En hoe staat het met mensenrechten in de geestelijke gezondheidszorg? Voor het lezen van dit boek hebt u een sterke maag nodig, want de beschreven ‘therapieën’ zijn soms letterlijk schokkend. Misschien kunt u niet geloven wat u leest; de aangeboden informatie is met meer dan 800 verifieerbare referenties evenwel goed onderbouwd. Laat u niet misleiden. Lees wat u moet vermijden in het doolhof van de geestelijke gezondheidszorg en ontdek praktische oplossingen voor ADHD in het bijzonder en psychische problematiek in het algemeen. Dit boek is onder andere geschreven voor (groot)ouders en leerkrachten met ‘ADHD-kinderen’ én voor hen die mensen met psychische problematiek willen helpen.
  • Productinformatie
    Binding : Hardback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 165mm x 242mm
    Aantal pagina's : 448
    Uitgeverij : Succesboeken.nl
    ISBN : 9789082177206
    Datum publicatie : 02-2022
  • Inhoudsopgave
    Voorwoord.............................13 Inleiding.............................19 Referentie............................23 Hoofdstuk 1. Het labelen van kindergedrag..........27 1.1 Gedragsproblemen en de hamer van Maslow .............27 1.2 Wat is ADHD? .....................32 1.2.1 ADHD: omschrijving en criteria........34 1.2.2 Biologische oorzaak van ADHD........................40 1.3 ADHD & stigmatisering; wie stelt de diagnose?............44 1.4 Mogelijke oorzaken van ADHD.......47 1.5 Natuurlijk herstel van ADHD ......50 1.6 Is ADHD erfelijk? Over tweelingstudies en hersenscans........51 1.7 Voorlichting over ADHD..................................55 1.8 ADHD: geschiedenis en controverse.......................56 1.9 Reïficatie........................60 Referenties...........................65 Hoofdstuk 2. Waarom krijgen kinderen harddrugs als behandeling?........71 2.1 ADHD en stimulantia.......................71 2.2 Wat is methylfenidaat?............73 2.3 Wat is dexamfetamine?.............76 2.4 Lijst I van de Opiumwet...........80 2.5 Ritalin snel voorgeschreven.......83 2.6 Atomoxetine.......................88 2.7 Methylfenidaat voor ADHD bij volwassenen...................89 2.8 De gevaren van stimulantia – kamikaze en Blitzkrieg............93 2.9 Kritisch geluid over de onderbouwing van ADHD-medicatie: de MTA-studie..96 Referenties..........................100 Hoofdstuk 3. DSM of heksenhamer?.....105 3.1. De rol van de DSM...............105 3.2 Twee diagnosesystemen............107 3.3 Diagnose volgens de DSM: een eigentijdse heksenhamer......110 3.3 Medicaliseren: dagelijkse problemen worden stoornissen...............113 3.4. De geschiedenis van de DSM......116 3.5 Rockefeller Foundation sponsort voorloper DSM....................119 3.6 Grote chaos binnen de psychiatrie......................120 3.7 De ontwikkeling van de DSM.......121 3.8 Op weg naar DSM-III en de biologische psychiatrie.......124 3.9 De Putsch van Spitzer............127 3.10 DSM & politiek: homoseksualiteit ................130 3.10.1 Vrouwengroepen en masochisme....................132 3.10.2 Politieke druk bepaalt: uit of in de DSM.................133 3.11 DSM, zorgverzekeraars en farmaceuten: het monetaire belang..134 3.12 Problemen met validiteit & betrouwbaarheid DSM................136 3.13 Alternatieve diagnostiek........143 Referenties..........................147 Hoofdstuk 4. Wie is de expert op het gebied van gezondheid?...............153 4.1 Zijn artsen gezondheidsexperts?..153 4.2 Westerse geneeskunde niet effectief en soms gevaarlijk: de harde cijfers.....................154 4.3 Leefstijl en gezondheid..........158 4.4. Geneeskunde in perspectief......159 4.5 Academische versus commerciële wetenschap.......................163 4.6 Medicijnen, bijwerkingen en polyfarmacie ....................164 4.7 Evidence-based: exclusief en onpraktisch .....................170 4.8 Wat werkt voor de patiënt?.......174 4.9 Leefstijlgeneeskunde: een goede ontwikkeling...........176 Referenties..........................179 Hoofdstuk 5. Psychiatrie: experimentele ideologie met een duistere kant..............................185 Deel I...............................185 5.1 Wat is psychiatrie?..............185 5.2 Psychiaters en krankzinnigengestichten..........188 5.3 Focus op hersenen: Haslam & Rush....................189 5.4 Wilhelm Wundt: de vader van de experimentele psychologie........190 5.5 Ontkenning van de ziel & de introductie van stimulus-respons ................193 5.6 Het psychodynamische versus biologische model................195 5.7 Schokkende ‘therapieën’ van de biologische psychiatrie .........199 5.7.1 Stuiptrekkings- of shocktherapieën: wreed en schadelijk.......................202 5.7.1.1 Insulineshocktherapie........203 5.7.1.2 Cardiazolshocktherapie.......204 5.7.1.3 Elektroshocktherapie (Elektroconvulsietherapie).......205 5.8 De gevaren van elektroconvulsietherapie ........209 5.9 Diepe hersenstimulatie (Deep Brain Stimulation) ........213 5.10 Lobotomie: nog een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de psychiatrie..................... 215 Deel II..............................219 5.11 Psychiatrie en de rol van psychofarmacologie .........219 5.12 Alliantie met de farmaceutische industrie.......................223 5.13 Hebben psychische stoornissen een biologische basis?..............224 5.14 Farmaceutische marketing en de kleren van de keizer............230 5.15 De chemische onbalans-theorie...232 5.16 Onderzoeksresultaten weinig betrouwbaar(reproduceerbaarheid)...240 5.17 Psychiatrie en validatie........243 5.17.1 Overlijden als gevolg van psychische stoornissen.............245 5.17.2 Het voorschrijven van psychofarmaca .....................247 5.17.3 Preventie van psychische klachten...........................253 5.18 Wat kosten psychiaters de gemeenschap?....................256 Deel III.............................257 5.19 Ernstige bijwerkingen van psychofarmaca......................257 5.19.1 De gevaren van psychiatrische behandeling: zelfmoord.............258 5.19.2 De gevaren van psychiatrische behandeling: moord.................266 5.20 Psychiatrie en mensenrechten......................269 5.20.1 Psychiatrie & Aktion T4: Vernichtung lebensunwerten Lebens..271 5.20.2 Psychiatrie en dissidenten in de Sovjet-Unie.....................279 5.20.3 Psychiatrie & MK ULTRA: Geheime mind control-experimenten..284 5.21 Raad voor Mensenrechten van de VN over psychiatrie...................292 Referenties..........................296 Hoofdstuk 6. Het verval van het onderwijs ........................311 6.1 Het onderwijsprobleem............311 6.2 De ontwikkeling van het leermiddel.......................322 6.3 Onderwijsvernieuwingen in Nederland........................326 6.4 Etiketten voor kinderen met leer- en gedragsproblemen........330 6.5 Oplossingen voor het onderwijs........................331 6.5.1 Studietechnologie..............335 6.6 Andere factoren in het onderwijs........................342 6.7 De leerkracht....................344 Referenties..........................346 Hoofdstuk 7. Wat kunt u doen? Tips voor kinderen met ADHD-gedrag en mensen met psychische problemen.........................351 7.1 Wat kunt u doen als uw kind ADHD vertoont?....................351 7.2 Wat kunt u doen bij psychische problemen?.......................358 Referenties..........................368 Hoofdstuk 8. Epiloog..............................373 Referenties..........................379 Appendix I. De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens............383 Appendix II. Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties (1989)...........393 Appendix III. De verklaring van de rechten van de mens aangaande geestelijke gezondheid............401 Appendix IV. De Code van Neurenberg.......................405 Woordenlijst ........................409 Index................................433
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 34,50

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Zondag voor 21.00 uur besteld, dinsdag in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen