Samenvatting
Reputatiemanagement is meer dan ooit bepalend voor zakelijk, politiek en
persoonlijk succes. Het vertrouwen in ondernemingen en hun bestuurders is
de laatste jaren als sneeuw voor de zon verdwenen. Het publiek is niet op zoek
naar een oplossing, maar naar de schuldige. Actuele voorbeelden als ANWB, BP,
de Nederlandsche Bank, Inholland, Nokia, de Staatsloterij en Toyota zeggen
genoeg. Bestuurders liggen steeds vaker persoonlijk onder vuur.
Tegelijkertijd zijn organisaties met een goede reputatie aantrekkelijker voor
klanten, investeerders, medewerkers, de politiek en de pers. En ze zijn beter
in staat om crises te overleven. Denk aan Albert Heijn, Van Gansewinkel
Groep, McKinsey, Nationale-Nederlanden, Rabobank en TNT.
Dat stelt iedereen die zich bezighoudt met reputatiemanagement in de praktijk
voor een complexe taak. Het ontwikkelen van naam en faam hangt niet
af van één individu, maar juist van wat de organisatie als collectief aan de
wereld laat zien. De uitdaging: maak van medewerkers ambassadeurs.
De vent is de tent is het standaardwerk voor iedereen die met reputatiemanagement
aan de slag wil: communicatie- en marketingprofessionals, leidinggevenden
en zij die dat willen worden. Een praktisch boek met de meest
recente inzichten op het gebied van positionering en identiteitsontwikkeling,
social media, crisiscommunicatie, maatschappelijk verantwoord ondernemen
en storytelling.
Paul Stamsnijder (1968) helpt mensen en organisaties hun leiderschap te ontwikkelen. Hij is founding partner van de Reputatiegroep, de eerste onafhankelijke adviespraktijk voor reputatievraagstukken in de Benelux. Daarnaast is Stamsnijder programmadirecteur voor de postdoctorale opleiding Master of Reputation Management van EURIB, het European Institute for Brand Management. Hij publiceerde eerder Goed nieuws in kwade tijden: Crisiscommunicatie in de praktijk (2002) en Het merk is dood, leve het merk: rebranding - mislukking of meesterwerk (2008).