Fragment
Het is nog niet zo lang geleden dat “kennis is macht” een gebruikelijk spreekwoord was. Je moest eerst alle kennis vergaren, om vervolgens je probleem op te lossen.
Kennis is overal
Dat is al lang niet meer zo. Er zijn in de digitale wereld nauwelijks problemen waar niet iemand anders al eerder mee gestoeid heeft. Op iedere vraag is met hulp van “Doctor Google” tegenwoordig wel een antwoord te vinden. Kennis is daarom al lang niet meer de onderscheidende voorwaarde om je problemen op te lossen. Om je problemen in de digitale wereld op te kunnen lossen is het veel belangrijker om te werken aan het geloof dat je de oplossing zult vinden.
In de komende zes hoofstukken onderzoek je een aantal beperkende overtuigingen die je in de weg kunen zitten om kennis te achterhalen.
Eerst zien, dan geloven?
Een ondernemer vroeg ooit mij om de volgende woorden in de juiste volgorde te zetten:
“Zien” “Doen” en “Geloven”
Probeer het zelf maar eens. Ik ben er ook ingestonken natuurlijk, want gevoed door ons calvinistische adagium “eerst zien, dan geloven” zijn we al snel geneigd zien-doen-geloven op te tekenen. Maar hij gaf me een interessant inzicht, dat me erg heeft geholpen in mijn zoektocht door de digitale wereld.
De essentie van iedere ondernemer is namelijk dat hij eerst gelooft, dan doet, en dan ziet dat zijn geloof gegrond was.
“Geloven” >“Doen” > “Zien”
Leuk inzicht, maar wat moet je daarmee? Je hoeft geen ondernemer te worden om zo naar het leven te kijken. Juist vooral beginnen met te werken aan dat geloven is een sleutel. In de volgende hoofdstukken ga je aan de slag met een aantal geloofsovertuigingen die ik vaak ben tegengekomen.
Na het lezen van ieder hoofdstuk komt een korte doe-het zelfopdracht om je nieuwe geloofsovertuiging meteen al in praktijk te brengen.
Neem de tijd om met de nieuwe geloofsovertuigingen te experimenteren.want experimenteren is goed, maar wat vooral niet werkt is zo maar wat gaan doen. Dan kom je meer in deze neerwaartse spiraal:
“Doen” X “Niet Zien” X “Niet meer geloven”
×