Samenvatting
Daubigny was één van de eerste kunstenaars die niet alleen in zijn atelier werkte. Hij trok liever de natuur in om te schilderen. Zo schilderde hij vaak vanop een bootje waarmee hij de Seine afvoer. In de natuur werken betekent dat je snel moet schilderen, want de omgeving verandert constant. En dus waren zijn schilderijen vluchtige momentopnames. Zijn haastige verfstreken resulteerden volgens critici tot schilderijen die ‘onaf’waren. Geklieder zelfs. Ondanks de aanvankelijke kritiek werd Daubigny één van de belangrijkste voorlopers van de nieuwe kunststroming: het impressionisme.Hij was een lichtend voorbeeld voor grote namen als Monet, Manet, Cézanne en Van Gogh. Van Gogh apprecieerde het werk van Daubigny enorm en schilderde zijn tuin meer dan eens. In een tiental hoofdstukkenkrijgt de lezer korte impressies uit het leven van de vrolijke bon-vivant Daubigny.Scenarist Bruno de Roover baseerde zich op de brieven die Daubigny onderweg aan zijn vrouw of vrienden schreef. Dit najaar vindt er in het Van Goghmuseum in Nederland een grote retrospectieve plaats van het werk van Daubigny. Dit prachtige album is de vrucht van een unieke samenwerking tussen scenarist Bruno de Roover die al voor heel wat succesreeksen tekende en Luc Cromheecke die in 2016, uit handen van de Vlaamse minister van cultuur, de Bronzen Adhemar zal ontvangen.