Samenvatting
Wat is de impact van trauma op de ontwikkeling?
Hoe werk je aan veerkracht?
Hoe leer je kinderen zichzelf reguleren? Sinds een aantal jaren is er in Nederland en Vlaanderen meer aandacht voor ingrijpende jeugdervaringen (ACE's) en trauma bij kinderen en jongeren. Deze gebeurtenissen zijn vaak onzichtbaar voor leraren, maar hebben een grote invloed op de sociale en emotionele ontwikkeling, het gedrag en de prestaties op school. De traumasensitieve school reikt je handvatten aan om door een whole child approach traumasensitief onderwijs vorm te geven en een omgeving te creëren waarin kinderen zich veilig en gesteund voelen. Deze aanpak is goed voor álle kinderen. Dankzij een schoolklimaat waarin veel structuur wordt geboden, waar sociaal en emotioneel leren (SEL) belangrijk is en waar kinderen leren zichzelf reguleren met hulp van een steunende volwassene, maak je jouw school een plek waar alle kinderen tot leren komen. Deze nieuwe editie werd aangevuld met praktische ideeën, oefeningen en voorbeelden van traumasensitieve scholen in Nederland en Vlaanderen. Als leerkracht leer je kijken door een traumabril, leer je hoe je coregulator kunt zijn en een warme, steunende relatie kunt opbouwen. Het boek bevat tips voor het versterken van veerkracht en toont hoe je je kinderen hun talenten laat ontdekken. 'Anton Horeweg is erin geslaagd om de ingewikkelde theorie rondom trauma in eenvoudige taal te beschrijven en te vertalen naar de praktijk op school.'
- Dr. Arianne Struik | directeur Institute for Chronically Traumatized Children (ICTC)