Samenvatting
DE STILTE VAN DE MUZIEK VOOR BACH.
Zestig sleutelwerken uit tien eeuwen muziek (600-1600)
Muziek uit middeleeuwen en renaissance wordt vaak geassocieerd met stilte en verstilling, met sereniteit en ingetogenheid. Musicologe Liesbet Vereertbrugghen (producer-netcoördinator bij Klara) zoekt naar een verklaring in vele lagen van de muziek. Want muziek staat altijd in relatie tot een wereldbeeld, tot een maatschappij, tot een intellectuele of spirituele overtuiging, tot een esthetische strekking. Muziek heeft altijd een functie, gewoon ‘bekoren’ is er ook een.
Samen met co-auteurs musicologe Nicole Van Opstal (presentator bij Klara) en musicus Hendrik Vanden Abeele (artistiek leider Psallentes) bespreekt ze zestig sleutelwerken uit middeleeuwen en renaissance, tijdloze muziek die gestaag beweegt en rustig zweeft op de tactus, de op- en neergaande beweging van de hand, ingegeven door het ritme van de hartslag. Stille muziek zonder drift of begeerte want dat was des duivels. Zowel het eenstemmige gregoriaanse kerklied, het liefdeslied van de troubadour, het organum van Perotinus, het motet van De Machaut, de mis van Ockeghem, het madrigaal van Adriaen Willaert als het Franse chanson van Lassus drijven op die traagheid. Het is muziek die de tijd neemt, maar ons ook tijd teruggeeft…
Een afspeellijst van 5 uur 25 minuten muziek is te beluisteren via een toegevoegde QR-code of link. Met wel honderddertig afbeeldingen van kunstwerken in volle kleur is dit een lees-, luister- én kijkboek.