Samenvatting
De hervorming van het secundair onderwijs zou het vlaggenschip worden van de regering-Peeters II maar stootte op bittere weerstand uit meerdere hoeken. Gevolg: de contouren blijven relatief vaag, de hervorming schuchter, en de concretisering is grotendeels tot na de verkiezingen uitgesteld. In Het onderwijsdebat luiden onderwijskundigen van de vier grote Vlaamse universiteiten de alarmbel: een grondige hervorming is broodnodig. Want neen, ze zal niet tot de neerwaartse nivellering leiden waarmee tegenstanders schermen. Sterker, niks doen legt een tijdbom onder de welvaart van Vlaanderen. Jongeren worden door een te vroege oriƫntatie op het verkeerde spoor gezet en raken gedemotiveerd, de sociale ongelijkheid wordt uitvergroot, het voortijdig schoolverlaten in de hand gewerkt, technische en beroepsscholen gestigmatiseerd. De hervorming van het secundair is een maatschappijdebat, dit boek levert de-vragen-die-er-toe-doen en een reeks mogelijke antwoorden aan. Ides Nicaise is hoofddocent Onderwijs en samenleving aan de KU Leuven en hoofd van de HIVA-onderzoeksgroep Onderwijs en levenslang leren. Hij is co-auteur van De school van de ongelijkheid. Dimokritos Kavadias is als docent verbonden aan de VUB en de UA. Bram Spruyt is docent aan de VUB. Zijn voornaamste onderzoeksinteresses: onderwijssociologie, cultuursociologie en sociologie van de ongelijkheid. Mieke Van Houtte is hoofddocente sociologie aan de Universiteit Gent en hoofd van de onderzoeksgroep CuDOS.