Samenvatting
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat scholen goede bouwplaatsen Erik Borgman kunnen zijn voor de samenleving? Het antwoord op die vraag heeft niemand. Maar wel staat vast dat het zonder risico’s niet lukt. Dat maakt onderwijs tot een spannend avontuur, zeker met een andere visie die pleit met de titel van dit boek voor ‘De school als bouwplaats’. Theoloog Erik Borgman draagt bouwstenen aan voor de overtuiging dat de school een bouwplaats is voor de samenleving en dat een vrije samenleving alleen in vrijheid kan worden opgebouwd. Vrijheid van onderwijs betekent dan niet een noodzakelijk kwaad of het recht om de school in beperkte mate een eigen kleur te geven als eerst aan alle regels en eisen is voldaan. Volgens Erik Borgman wordt de vrijheid van onderwijs juist gezien als fundament voor een onderwijsveld waarin vanuit uiteenlopende visies en op uiteenlopende grondslag onderwijs wordt gegeven. Zo wordt overal gebouwd aan de samenleving van de toekomst. En alleen zo kan die werkelijk inclusief zijn.