Samenvatting
Een gewiekste zakenman heeft een afspraak in een hotellobby met een jonge, talentvolle journalist. De ontmoeting verandert het leven van beide mannen ingrijpend. Ze worden vrienden. Ze kennen elkaars geheime agenda echter niet. Aan hun vriendschap komt na een incident abrupt een einde. Ze ontmoeten elkaar pas tien jaar later weer. De zakenman werpt zich nu op als toekomstig premier. Bloedstollende verwikkelingen tijdens de verkiezingscampagne volgen. Lukt het de entrepreneur om minister-president te worden? Of voorkomt de journalist dat? En wie wordt het beeldje uit de kunstcollectie van de zakenman fataal? De journalist, de man die het land wil leiden of beide? De Roofvogel is een spannende roman die zich afspeelt in de wereld van bekende Nederlanders, media en politiek. Auteur Martijn van der Kooij werkte bijna twee decennia in deze omgeving. Zijn ervaringen geven kleur aan deze roman en bieden een ontluisterend kijkje achter de schermen. Het boek is dan ook meer dan een thriller. Het stelt ook de gemakzucht van veel journalisten aan de kaak. In hun zoektocht naar aansprekende mediapersoonlijkheden, zijn feiten steeds minder belangrijk. Wat betekent het voor onze maatschappij als de verpakking belangrijker wordt dan de boodschap zelf? Martijn van der Kooij werkte eerder voor als journalist bij radioprogramma Kamerbreed van AVROTROS, was politiek analist bij BNR Nieuwsradio en werkte o.a. bij weekblad Binnenlands Bestuur en de Staatscourant. Hij schreef vier boeken, waaronder 'Mark Rutte, alleen voor de politiek' (2010) en 'Alle Dagen Libanon, van tricky Tripoli naar bruisend Beiroet' (2016).