Samenvatting
Als adviseur moet u goed zijn in uw vak; u bent bijvoorbeeld een uitstekend fiscalist, communicatiedeskundige, of organisatie-expert. Maar dat is niet genoeg: een goede adviseur heeft passie voor mensen, wil zich in klanten verdiepen en hen verder helpen.
De rol van adviseur is het handboek voor de gedreven adviseur. Of u nu net begint, steeds meer adviserende taken krijgt, of een doorgewinterde professional bent, dit boek biedt u een stevig kader, verdieping en verrassende eyeopeners. U maakt kennis met onder meer:
* de dynamiek van het adviesproces en de wisselende positie van de adviseur hierin;
* de drie ankerpunten van het adviesproces:
- de inhoud van het advies;
- de adviesvaardigheden;
- de relatie tussen klant en adviseur;
* de vier rollen van de adviseur:
- expert;
- facilitator;
- therapeut;
- coach.
De rol van adviseur geeft u niet alleen inzicht in uw eigen praktijk als adviseur, maar biedt u met de vele cases en een stappenplan voor het adviestraject bovendien houvast voor het uitoefenen van dit boeiende vak.
De serie De rol van ... vormt een stevige basis voor nieuwe rollen die u in uw loopbaan gaat vervullen. De boeken staan boordevol eyeopeners, tips en methodieken, en vullen op een snelle en praktische manier uw kennis aan.
Marike van den Berg (1963) heeft ervaring als adviseur voor verschillende adviesbureaus en als intern adviseur bij de ANWB en de rijksoverheid.
Eerder verscheen van haar hand Effectieve tweegesprekken. Handleiding bij het voorbereiden en voeren van gesprekken in organisaties.
Krijn de Best (1952) heeft wereldwijd ervaring als adviseur. Hij richtte zijn eigen adviesbureau op en is senior partner van Blend Group. Hij is auteur van diverse boeken en artikelen over management en communicatie.