Samenvatting
Dit leerboek over tandheelkundige ethiek is het eerste in zijn soort. Het is geschreven aan de hand van hoe in het huidige curriculum van de opleiding tandheelkunde in Nijmegen aspecten van ethiek aan de orde komen. Zorgbieden staat ten dienste aan mensen. Dit betekent dat de wetenschappelijke deskundigheid en vaardigheden het nooit kunnen stellen zonder respect, vertrouwen, verantwoordelijkheidsgevoel en inlevingsvermogen. Wanneer daar geen aandacht voor is, versmalt dat het handelen tot een technisch en routinematig handelen. Die aandacht is in de zorg een permanente noodzaak.
Een tandarts is en wordt geen ethicus. Het is daarom de verantwoordelijkheid van het onderwijs te voorzien in goede basiskennis van het vak ethiek. Concrete morele vraagstukken vereisen een methodische uiteenzetting over hoe men in de praktijk, vaak als solist, deze morele problemen tijdig kan onderkennen en analyseren en hoe men op basis van argumenten een verantwoorde beslissing kan nemen. Dat is in het belang van de patiƫnt, maar niet minder in het belang van de tandarts.
De prudente tandarts is de practicus die bekwaam en met zorg en wijsheid zijn of haar praktijk voert.