Fragment
§2.- Omgaan met de studie van principes
De principes kúnnen –even los van het gegeven dat je je hele leven bezig zult zijn met verfijning en uitdieping van je beheersing- betekent hoogstwaarschijnlijk alleen maar dat je ze wéét en beheerst onder gecontroleerde, relatief veilige omstandigheden. Dat betekent dat ze nog niet daadwerkelijk ‘lichaamseigen’ zijn.
Het is echter niet voldoende om de uitleg van de principes te begrijpen. Evenmin is het voldoende om de oefeningen, waarin een specifiek principe wordt bestudeerd, te kunnen. Waar het wèl om gaat is het volgende: als we de oefeningen lang en intensief genoeg beoefenen dient zich op een gegeven moment een bepaalde gevoelservaring aan, en díe moeten we hebben. We zoeken dus geen begrip èn we zoeken geen technische vaardigheid, we zoeken de gevoelservaring die zich vanuit de oefening aandient. Het is deze gevoelservaring die we nodig hebben om de gevechtstraining van Tai Chi ‘intern’ te maken, maar uiteraard kunnen we haar ook puur en alleen vanuit het oogpunt van gezondheid gebruiken om bewuster te bewegen.
§3.- Het doel van de principes
De principes zijn een middel, geen doel op zich, net zoals ‘ontspanning’ bij Tai Chi een middel is en geen doel. Als middel zijn ze bedoeld als een soort van analytische detailstudie om tot het doel –een betere vechtkunst- te komen.
Uiteraard is het zo dat je prima Tai Chi zou kunnen leren zonder je met deze, min of meer theoretische, principestudie bezig te houden. Daar zijn echter een aantal bezwaren tegen. Om te beginnen wordt je oefening dan een aaneenschakeling van het leren van diverse soorten technieken met als gevolg dat je uiteindelijk héél veel verschillende technieken geleerd hebt, eenzelfde werkwijze dus als bij andere verdedigingskunsten. Waarom zou je dan per sé Tai Chi doen? Het tweede bezwaar is ietwat abstracter: je kunt heel prima Tai Chi-vaardigheid verwerven zonder de principes specifiek te bestuderen, maar dat kan alleen maar omdat je leraar die studie wèl gedaan heeft. Je blokkeert jezelf dus in het op de juiste wijze overbrengen van de kunst, waardoor de essentie verloren zal gaan. En tenslotte gaat ook hier de algemene waarheid op dat inzicht wat je doet een vrijwel onmisbare basis is voor verbetering.
Het ervaringsproces waar studie van de principes je doorheen wil leiden heeft een merkwaardig gevolg: uiteindelijk zul je ervaren hoe elke houding die je aanneemt, hoe elke actie die je onderneemt, alleen maar een variatie is van één en hetzelfde: ‘open zijn’, een gevoel van lichtheid door je hele lichaam. Wij vatten dit samen onder de noemer “alles is één”. Wordt bij-voorbeeld je arm ingeduwd dan verdwijnt daar dat gevoel van lichtheid (de beknelling in de elleboogholte of in de oksel valt je dan meteen op) en in je reactiepatroon zul je nu automatisch zoeken naar een herstel van dat ‘open’ gevoel. Zonder na te denken kom je vrijwel als vanzelf in een andere Tai Chi-houding/-actie.
×