Samenvatting
'Deze roman van Kees van Beijnum vol vaart en vakwerk sleurt je mee naar de puinhopen die WO II in Japan achterliet. Via tot nagelbijten stemmende climaxen komen diverse lijnen samen. (...) De schrijver krijgt de lezer precies daar waar hij hem hebben wil.' **** - NRC Handelsblad
**** - Het Parool
‘Van Beijnum is er op uit steeds nieuwe schrijfpaden te betreden, hij valt niet terug in de herhaling van eerdere succesboeken. Het is een schrijverschap dat zich meer en meer verdiept.’– De Groene Amsterdammer
'Kees van Beijnum schrijft mooi beeldend over Japan na de capitulatie. (...) De offers gaat over gekrenkte trots, en het oosterse en het westerse gevoel van rechtvaardigheid botsen flink. Het verhaal ademt grote ambitie en is visueel sterk. (...) Met vaart vertelt. - Elsevier
'Van Beijnum beschrijft het naoorlogse Japan buitengewoon beeldend. (...) De afwisseling in de verhaallijnen van Brink, Michiko en Hideki is mooi in balans, als een goed gecomponeerd stuk. Bovendien brengt Van Beijnum een boeiende, maar in ons land vrij onbekende episode uit de geschiedenis tot leven.' **** - De Telegraaf
'Kees van Beijnum overtreft eerder werk met het omvangrijke De offers.' ***** - Algemeen Dagblad
'Met De offers maakten we een onvergetelijke reis d oor de geschiedenis, werden we ontroerd door de personages en hun morele worstelingen en raakten we gefascineerd door een verwoest maar niettemin betoverend Japan. Een aanrader.' - Jan
'Een indrukwekkende roman. De kracht van ''De offers” is dat Van Bejnum door het gebruik van drie perspectieven de verschillende posities laat zien die mensen innemen in een wereld waarin de machtsverhoudingen snel verschuiven. Aan het eind van het boek gloort er voor iedereen een sprankje hoop. Van Bejnum slaagt erin een intrigerende historische context te koppelen aan hedendaagse vraagstukken die te maken hebben met oorlog en de complexe nasleep ervan. Bij Van Bejnum komt de vraag naar goed en kwaad pregnanter naar voren dan bij Isabel Allende. In zjn boek gaat het indringend over zwart en wit, verliezers en winnaars, onrecht en rechtvaardigheid.' - Reformatorisch Dagblad